Har nyligen installerat en luft/vatten-värmepump. Vi detta tillfälle passade vi på att slänga ut lite el-radiatorer och ersätta med vatten. Nu när jag är nere och kikar i krypgrunden ser jag att det flesta rören är oisolerade, eller rättare såna där Presol (heter så eller?) koppar med nån vit plast runt på ca 3 mm.

Rören är såklart varma, både till och returvattnet. I krypgrunden är det nu ca 13 grader varmt även om det är -20 grader på utsidan.

Min fundering är alltså om jag bör skaffa lite rörisolering och isolera rören. Det finns någonstans mellan 20 och 40 meter att isolera skulle jag tro. Eller spelar det ingen roll eftersom värmen ändå stiger uppåt och det mesta ändå värmer huset?

En annan aspekt är ju vad som är en bra temperatur i en krypgrund (betongplatta, betongväggar). Man vill ju inte ha minusgrader för då fryser ju vattenrören, men det får man nog inte ändå verkar det som. Sen vill man ju inte ha fukt och mögel heller ..

Nån som har någon kunskap eller erfarenhet av detta?

Hade du inga problem innan du installerade värmerören så borde det ju inte bli någon förändring om du isolerar dom.

Nej, det hade jag inte. Fast jag kanske kan hitta lite gamla rör och isolera när jag ändå är nere och kryper ... Ang. temperaturen kan man ju alltid ställa dit en digitaltermometer som loggar max/min och kolla av den då och då.

Frågan är om man tjänar något på det eller om det bara är onödigt jobb?

13 grader i krypgrunden är lite onödigt varmt. Kan du minska ner till 6-8 grader genom att isolera rören gör du troligen en vinst. Eventuell fukt får du troligen inte förrän till sommaren och att hålla för varmt helavintern för att minska fuktrisken under sommarmånaderna låter som en dyr lösning. Villdu vara säker bör du mäta relativ fukt under ett år för att ha koll. Är allt ok isolerar du och ser om det leder till något negativt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.