9 949 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Isolera vägg mot kallvind
Det känns som att ett alternativ skulle kunna vara såhär om jag tolkar allt rätt som jag läser på olika produkter och genom förslagen jag får här. Från varmt-> kallt:
Gips->Osb->ångbroms->45regelverk med isolering->befintlig trävägg->ac350 vindpapp->kallvind.
Då känns det som att isoleringen får möjlighet att andas åt alla hål men man bromsar fukt inifrån och drag ifrån kallvinden ?
Gips->Osb->ångbroms->45regelverk med isolering->befintlig trävägg->ac350 vindpapp->kallvind.
Då känns det som att isoleringen får möjlighet att andas åt alla hål men man bromsar fukt inifrån och drag ifrån kallvinden ?
För att röra till det lite ytterligare har jag nu fått ytterligare ett förslag, som innefattar att jag får ta tag även i insidan på kallvinden. Det ser ut som följer:
Gips-osb-45regel med isolering-vindduk-plankvägg-120regel med isolering-vindduk-kallvind
Gips-osb-45regel med isolering-vindduk-plankvägg-120regel med isolering-vindduk-kallvind
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det var precis som i sista inlägget som jag menade, förutom isoleringen på insidan, det är väl en plankvägg även inne?
Gips->osb->vindduk->vägg till kallvind->regelverk->isolering->ev. vindduk igen.->kallvind
Gips->osb->vindduk->vägg till kallvind->regelverk->isolering->ev. vindduk igen.->kallvind
Ja, insåg det när jag läste allt igen. Men vill fortfarande lägga på 45 även på varma sidan för att få lite utrymme att dra kablar i, istället för att behöva fräsa i väggenM Marcussjogren skrev:
Klicka här för att svara