Jag håller på att renovera ett rum på övervåningen. Där har jag en vägg där det är kallvind på andra sidan, denna väg är idag en massiv trävägg på ca 10cm. Jag har nu en tanke om att regla på denna väg med typ 45mm för att jämna till den och också få lite lättare att dra elen. Nu till själva frågan, hur bör jag planera ev vind/ång skydd på denna vägg?
Tänker mig ett upplägg från varmt till kallt likt detta. Gips -> Osb -> 45regel med isolering -> plankvägg. Men känns som att en plast eller vindskydd skulle behövas någonstans emellan?
Hoppa ni förstår min fråga, blir lite mycket text

Hur är huset byggt i övrigt??
Om resten av huset är utfört med ångspärr, är väl isolerat mm blir detta som en yttervägg som ska ha ångspärr på rätt sida om daggpunkten i väggen. På din fråga låter det lite som att huset kanske inte är "modernt" byggt?

Massiv trävägg på 10 cm låter som en liggtimrad vägg? Träväggens utförande har viss betydelse för hur man bör resonera.

Huset är byggt runt -40/-41 alla innerväggar av spontade massivplank. Även i ytterväggarna. De ytterväggar jag har sett ända ut i ligger det någon svartbelagd plast. Så särskilt tätt vet jag inte om jag vågar kalla det det är den pappbeklädda väggen det rör.
Husrenovering med exponerade massiva träplank som innerväggar och en delvis synlig strömkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plast eller ej? Ja det kan man fråga sig.
Fins det plast i taket du ska ansluta den ev nya plasten? Isåfall hade jag plastat om jag skulle kunna få dom täta mot varandra.
Annars hade jag struntat i det.
Hur ser vinden ut,
Fins det plats att komma in där?
Om du ska ha nytta av en vindpapp så ska den ligga på ytterväggen, den som är på vinden alltså.

Såhär hade jag gjort väggen inifrån:
Gips, osb, regel, isolering, plast (om du ska ha det) och sedan den gamla väggen.

Tomture61
Den svartbelagda "plasten" är troligtvis tjärpapp , vilket räknas som vindduk (stoppar luftrörelser men släpper igenom fukt)
Tycker du ska fortsätta med detta koncept i ditt hus.

Plast finns inte i ett hus från 1941. Plastfolie fanns inte förrän på 1960-talet. Asfaltpapp har en ångtätande funktion, det var äldre tiders diffspärr. 10 cm plank, dvs 4 tumsplank, är ovanligt mycket. Det vanligaste var 3 tum. Den har ett isoleringsvärde som 33 mm mineralull. Om du isolerar på den varma sidan, sätt ny asfaltpapp (kallas AC 350) utanpå isoleringen.

Den svarta pappen/folien som finns i en del väggar syns lite på dessa bilder, den verkar även ligga under spånet i golvet. Den känns ganska plastig, men det kanske asfaltspappen också gör?

På denna bild sticker det ned lite grann strax över dosan på väggen:
Svart papp synlig över eldosa, trävägg och rivet gips, spån på golvet i renoveringsprojekt.
Skapa konto
Renovering av golv med synlig svart papp, spån och träbjälkar, och en spade ligger på golvet.
Skapa konto

Hittade denna text:
Principen för en korrekt isolerad vägg ser ut så här (räknat från insidan): ytskikt - ångspärr (diffusionstät plastfolie) - isolering - vindskydd (diffusionsöppen papp eller folie) - luftspalt – ytskikt utsida

Om jag skulle följa den känns det ju som att man skulle satt pappen mellan gamla väggen och reglarna, och sedan en tät plast mellan isolering och OSBn ?

L LinusK skrev:
Principen för en korrekt isolerad vägg
Detta gäller hus som byggs idag med aktuella metoder, regelstomme med omfattande mineralullsisolering. De enda isoleringsmaterial som var vanliga 1941 var förutom massivt trä, såg- och kutterspån. Begreppet diffusionspärr existerade inte, behovet av sådana uppkom först på 1950-talet, när regelstommarna och mineralullen ersatte de massiva plankväggarna.

Har man ett hus som är byggt med äldre teknik och material, bör man fortsätta med de metoderna. Jag skulle aldrig använda plastfolie mot en plankvägg, främst av det skälet att den inte behövs.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Plast finns inte i ett hus från 1941. Plastfolie fanns inte förrän på 1960-talet. Asfaltpapp har en ångtätande funktion, det var äldre tiders diffspärr. 10 cm plank, dvs 4 tumsplank, är ovanligt mycket. Det vanligaste var 3 tum. Den har ett isoleringsvärde som 33 mm mineralull. Om du isolerar på den varma sidan, sätt ny asfaltpapp (kallas AC 350) utanpå isoleringen.
Om jag uppfattar detta rätt så borde jag regla upp direkt mot plankväggen, fylla facken med isolering och sedan sätta AC350 pappen innan jag sätter skivor?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
M
http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/isolering/vaelja-isolering-vilka-aer-riskerna

Den tycker jag på något fridfullt och opartiskt sätt beskriver de två sätten att isolera, samt hur och varför ångspärr behövs.
Då tror jag att du lättare kan skapa dig en egen uppfattning.

Och utifrån den informationen så hade jag gjort så här: gips, osb, vindsförråd/vindpapp, plankvägg, träull (eller annan hygroskopisk isolering) och sen vindpapp. Nu blåser det ju inte så mycket inomhus, så sistnämnda bör man kunna hoppa över.

M Marcussjogren skrev:
[länk]

Den tycker jag på något fridfullt och opartiskt sätt beskriver de två sätten att isolera, samt hur och varför ångspärr behövs.
Då tror jag att du lättare kan skapa dig en egen uppfattning.

Och utifrån den informationen så hade jag gjort så här: gips, osb, vindsförråd/vindpapp, plankvägg, träull (eller annan hygroskopisk isolering) och sen vindpapp. Nu blåser det ju inte så mycket inomhus, så sistnämnda bör man kunna hoppa över.
Med plankvägg menar du den nya uppreglingen? Bättre med träull än mineralull?
Så det skulle bli gips->osb->Vindpapp->regelverk med isolering->vindpapp->gammal trävägg ?

M
Nej - det är väl en plankvägg/plankstomme du ska isolera? Eller så har jsg fattat det fel.

Oavsett - så menar jag att man i de flesta fall bör sätta isoleringen på utsidan för att minska risken för fuktskador.

Så regelverk för isolering och isolering utan på plankstommen.

Ja - jag tycker träull lämpar sig bättre i ett gammalt hus som inte har folie i alla rum. Förklaringen hittar du i länken.

Problemet är att jag inte har möjlighet att isolera på yttersidan (inne på vinden) av plankväggen. Och egentligen isolerar jag inte för värmens skull utan mest för att jag behöver jämna till väggen och ändå skall dra lite el i väggen. Så därför känns ju förslaget från Justusandeesson som ett alternativ. Och då uppfattar jag det som att det skall vara asfaltspapp mellan Osb-skivan och regelverket.
Eller hade det funkat med en ångbroms likt denna istället? https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/ångbroms-bison-p6303022

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.