Har ett hus från 1907, vilket innebär 70 mm plankvägg med panel på, råspont och gips på insidan. Har tilläggsisolerat en del rum innifrån med reglar, ull och ångspärr. Nu funderar jag på att spika ny panel, och i sambande med det tilläggsisolera utifrån. Jag kan inte sätta ångspärr innifrån, då måste jag ju gipsa om alla väggar inne i huset. Har hört att man kan sätta ecoprim e.dyl. och att man då inte behöver ångspärr (diffusionstät?). Cellplasten skall ju ge så bra isolering att kanske 5-7 cm räcker. Eller skall man köra cellulosa (som andas)? Någon som kan tipsa? Man vill ju inte göra ett misstag med detta, hela huset kan ju bli förstört...

normalt sätter man ångspärren på den varma sidan av isoleringen.. eller 1/3:e del in i isoleringen går också bra..

Det du bör göra är

Riv ner fasade
montera diffspärren
regla
Isolera
Vindpapp
ny panel

Ang isolering så skulle jag välja att köra med miniralull i skivor.. av flera skäl.. tror den är billigare.. enklare att skära till..

Cellulosa i skivor finns nästan inte.. finns någon Finnsk skiva.. = import. Matta finns i Linull = svin dyrt..

Cellulosa lösull, Dock går det bra att använda, oftast använder man den utan någon Diffspärr. Då gör man ett runt hål i fasaden o sprutar in isoleringen med Högt tryck...

Jag anser att du bör ha minst, absolut minst 100mm i väggarna.. Helst 200mm.. Cellplast eller ej..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.