F
Har ett så kallat isolerat uterum eller "vinterträdgård". Dvs lite tjockare kanalplast, isolerat golv och glaspartier. Av en händelse så behöva jag byta en lampa på utsidan och behövde ta ner en bräda. Då såg jag att man även satt frigolit/cellplast bakom en bjälke. Dels så täckte inte frigoliten hela områden och dels så hade den trillar ner så att luft kunde passera ovanför. Här är lite bilder:

Bild på en del av ett isolerat uterum där frigolit saknas bakom bjälken. Röda ramar markerar de områden där isoleringsmaterialet saknas.
Det saknas frigolitisolering i en del av taket på ett uterum med glaspartier och isolerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en träbjälke i ett uterum med delvis nedfallen frigolit och en linjal som mäter avståndet mellan bjälken och taket där luft kan passera.
Skapa konto

På denna bilden då ser man att det saknas frigolit helt där nere och nu har jag puttat upp klossen men när jag öppnade så hade den ramlat ner. Då var glipan där flera mm.

Såhär ser planlösningen ut:
Ritning av uterum med två fönster och friskluftsventiler, blåa pilar indikerar luftflöde från ventilerna genom uterummet.
Skapa konto

Uterummet täcker 2 fönster där det då finns friskluftsventiler. Så de blåa strecken är typ hur jag tror luften går...

Så frågan är vad jag ska göra åt den om ens någonting överhuvudtaget. 😆

1. Ta bort gamla frigoliten helt
2. Ta bort gamla frigoliten och skär till klossar som täcker hela utrymmet. Risken med detta är väl att det kanske blir för tätt och kanske jag skulle satt friskluftsventiler i uterummet istället?
3. Låta det vara som det är.

Nu på sommaren spelar det inte så stor roll, står öppet för det mesta ändå. Men vintertid vill jag ju ända att det ska komma in lite luft men jag vill inte släppa ut för mycket värme. Uterummet i övrigt är inte 100% tätt heller ska nämnas. I uterummet har vi en luftluftvärmepump men vi använder inte rummet på vintern ändå. Dock så har jag en sensibo sky som kickar igång 10 gradres läget på pumpen när det närmar sig 2 grader för att rädda våra blommor och golvet osv.

Var svårt att placera denna tråden...antingen isolering eller ventilation. :D

Jag vet att det inte är rekommenderat att ta "dålig" luft från uterummet men jag var inte här när det byggdes. Har inte upplevt några problem än så länge.

F
Bump 🥺

F
Vissa bitar har även ramlat ner så det liksom är en öppen springa upptill. Tänker kanske bara sätta nån spik under så dom inte kan ramla ner. Kanske även cellband eller liknande tätning ovanpå frigoliten, mot taket?

Men rädd att det blir för tätt som sagt?

Redigerat:
Det är alltså uterummets väggar, över glaspartierna å under taket.

Den lilla frigolihöjden gör typ varken till eller ifrån, jag hade troligen ställt stenullsskivor på hela höjden.

F
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså uterummets väggar, över glaspartierna å under taket.

Den lilla frigolihöjden gör typ varken till eller ifrån, jag hade troligen ställt stenullsskivor på hela höjden.
Ja precis. På kortsidorna har man isolerat väggarna med glasull. Ja ull där hade nog blivit lite tätare. Men frågan kvarstår då om det blir för tätt och ventiler behövs? 😆

F
Sen kanske en list hade varit bra högst upp, lite fult att se gul isolering där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.