Halloj!

Jag har ett souterränghus från 68, där jag skulle vilja isolera en del av ytterväggen på nedervåningen (ovanför mark).
Det ligger en toalett utan uppvärmning innanför berörd del, och det är en stor del av anledningen till att jag skulle vilja få lite mer värme att stanna kvar inomhus. Höjden är ca 240-250 och bredden ungefär 3 meter.

Det är betongvägg med ca 3 cm luftspalt bakom en fasad av mexitegel. Luftspalten verkar bara vara öppen uppåt, inga hål eller springor längre ner.

Min fråga är nu, hur mycket ni tror att det skulle hjälpa att sätta upp till exempel 100 mm cellplast utanpå väggen. Att varm luft stiger vet jag, men det känns inte som att det är någon vidare cirkulation i luftspalten.

Läget är skyddat i ett innerhörn, och ovanför har jag en terass, så det är inte mycket väder och vind som skulle nå isoleringen. Dessutom planeras en inglasning där under, men det blir nog nästa år.

Och hur skulle ni som vet göra detta på ett rimligt vis? Jag har fler projekt som måste avklaras det innan vintern kommer, så jag vill få en förbättring så enkelt som möjligt. Min tanke är att skruva upp skivorna och sedan måla eller putsa dessa.
Vad kan det göra för temperaturen inomhus? Finns det risker med fukt mellan tegel och cellplast? Övriga synpunkter?

Tacksam för input!

Frerider
Ingen bra idé då det inte blir homogent isolerat.

Det känns lite tveksamt, dels nyttan och att bara göra det lokalt. Lägg energin på att få den där inglasningen med isolerglas istället och sätt in ett element i rummet

Montera in en elradiator istället. Isolera utanför luftspalten tillför inte mycket

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det känns lite tveksamt, dels nyttan och att bara göra det lokalt. Lägg energin på att få den där inglasningen med isolerglas istället och sätt in ett element i rummet
Det skulle i alla fall täcka hela väggen utanför toaletten. Ovanför är det trästomme med någon form av isolering. Till höger om isoleringen är en utanpåliggande murstock, och i andra änden är ett innerhörn.
Det är lite trångt invändigt, så jag kan inte isolera där, men jag har däremot funderat på att installera en mindre modell av handdukstork som kan kopplas in på vattnet ovanför innertaket i toan. Men att installera värme i ett rum utan isolering känns lite bortkastat också...

C Calle Andersson skrev:
Det skulle i alla fall täcka hela väggen utanför toaletten. Ovanför är det trästomme med någon form av isolering. Till höger om isoleringen är en utanpåliggande murstock, och i andra änden är ett innerhörn.
Det är lite trångt invändigt, så jag kan inte isolera där, men jag har däremot funderat på att installera en mindre modell av handdukstork som kan kopplas in på vattnet ovanför innertaket i toan. Men att installera värme i ett rum utan isolering känns lite bortkastat också...
Men skulle det vara mindre isolering av ytterväggarna just där än i resten av huset?

H Hajjen skrev:
Men skulle det vara mindre isolering av ytterväggarna just där än i resten av huset?
Nja, men större delen av nedervåningen ligger under mark. Inte för att det ger särskilt mycket värme, men marken blir inte 22 minusgrader i alla fall. Vissa andra delar är också isolerade invändigt.
Det är svårt att få en bra tilläggsisolering utan att förstöra hela utseendet av huset, i det aktuella området skulle det dock passa bra, eftersom det redan är lite avgränsat från resten av fasaden.

C Calle Andersson skrev:
Svårt att bygga en bild av hur det ser ut. Men om du isolerar lokalt utanför rummet kommer du ändå få konvektion i luftspalten (intern luftcirkulation i luftspalten)

Lite skillnad kommer det såklart att göra, sen isolerar fasaden något också. Så lite värme där är nog en god idé oavsett.

Det är det jag vill få reda på, att det i alla fall kommer att göra någon skillnad. Och gärna utan att riskera att ställa till något, med fukt eller liknande.
Skivor som limmas upp och målas med akrylfärg, det kostar inte många hundralappar, och det är ett relativt snabbt projekt som jag faktiskt hinner få klart innan kylan drar in.
Jag har normalt toadörren öppen, och har en radiator i hallen utanför. Så det drar in lite värme där, men kunde jag få en ökning av kanske två eller tre grader på toan under de kalla månaderna, skulle jag bli mer än nöjd.

För att få det bra skulle du behöva riva teglet och sedan isolera direkt på betongen och sedan putsa

Matti_75 Matti_75 skrev:
För att få det bra skulle du behöva riva teglet och sedan isolera direkt på betongen och sedan putsa
Ja, jag förstår att luftspalten kommer minska effekten av isoleringen. Men att riva fasaden och börja om "från noll" är ett för stort projekt just nu. Har sju nya fönster som ska monteras, gräva ner dagvattenkassetter, och diverse mindre projekt som måste hinnas med.
Huvudsaken är att det går från dåligt till bättre, inte dåligt till bra. Som sagt, kan jag höja temperaturen ett par grader så är jag helnöjd.

C Calle Andersson skrev:
Ja, jag förstår att luftspalten kommer minska effekten av isoleringen. Men att riva fasaden och börja om "från noll" är ett för stort projekt just nu. Har sju nya fönster som ska monteras, gräva ner dagvattenkassetter, och diverse mindre projekt som måste hinnas med.
Huvudsaken är att det går från dåligt till bättre, inte dåligt till bra. Som sagt, kan jag höja temperaturen ett par grader så är jag helnöjd.
Med tanke på det du säger och vad konsensus verkar vara runt åtgärden så tänker jag - skaffa en enkel infravärmare du kan ställa inne på toaletten? Istället för att ha en radiator som värmer hela tiden så kan infravärme ge direkt värmekomfort så du bara slår på den när toaletten används?

En toalett eller för den del rum utan värme mot en yttervägg kommer alltid vara kallare på vintern.

BigR
Att isolera i den kalla delen av ytterväggen utanför luftspalten luktar arga snickaren.

Köp en badrumsvärmare eller ett elelement för 500kr och ställ termostaten på valfritt värde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.