Byggahus.se

Isolera torpet

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vinden har haft ett jord o sandlager som är borta nu, tänkte lägga skivor men det är inte normal 60cc på bjälkarna, för att slippa få en massa spill och skära varenda skiva med risk för att misslyckas att få det tätt så är jag inne på lösull, såg på Bejier att de hade något man krattar ut vilket skulle vara lämpligt då jag tänkt göra det själv.

Ska man sen lägga ett lager med rullar som har papp på ovansidan för att binda luften bättre, det kommer installeras en luftvärmepump så det lär väl bli ett visst övertryck i torpet, det blir ju en omställning för huset och idag så är det inga mer ventilations hål än fönstren som ska bytas ut :) och kanalen i skorsten.

Sammanfattar frågan

1. lösull vad ska man välja för sort?
    2. Bör det vara ett papplager med isolering ovanpå?
    3. bör man göra extra ventilation som jag tänker det går upp på vinden för att hålla fukt borta? eller ska man göra hål i väggen och dra ut det den vägen.

Jag har lagt fuktspärr på vinden i form av plast, vad jag förstått så är det rätt!

2. C
    Medlem Nivå 5
    1. Är det frågan om ett hus som ska vara uppvärmt på vintern och finns det någon ångspärr (plast) i innertaket? Om svaret på båda frågorna är nej så bör du isolera vinden med någon form av cellulosaisolering till exempel ekofiber eller Termoträ etc.

2. Du kan med fördel täcka golvet i vinden med vindskyddväv eller liknande ångbroms för att förhindra konvektion. Kom ihåg att försöka göra det så tätt som möjligt och sätt väven mellan takstolarna och inte över dem. Se sida 17 och 18 i denna skrift för instruktioner på hur du ska sätta väven från insidan av vinden.

3. Luftvärmepumpen tillför ingen luft till huset och förändrar därför inte lufttrycket. Innedelen tar bara inomhusluft och drar de genom flänsar som värms upp av ett köldmedie som transporterar värme från ytterdelen (typ). Använd skorstenen och elda i eldstäderna när ni är där under de kallare månaderna för att skapa ett undertryck när huset utsätts för störst fuktbelastning (när det är människor i det).

• Laddar…