Hejsan håller på att renovera min övre våning i mitt gammla timmrade hus....

River jusst nu ner innertaket så allt spån kommer ju ner själv :)

Till frågan!
Hur ska jag isolera nu??? Frågat många men många är oeniga....

Som det ser ut nu innifrån och ut:

spåntad skiva>läckt>papper målat> 1"bräder>kartong>ca26cm spån>1"bräder>papp>luftspalt ca 5cm>läckt>plåttak

Så min tanke ärju bara att göra så här innifrån och ut:
gips eller annan skiva>plast>45stående isolering>95 liggande>95stående>1"bräder>papp>luftspalt>plåttak

Kommer riva ner hela innertaket så allt blir nytt.... dock kommer det bli halva taket nu och nästa halva till våren är tanken nu....

Nån som kan hjälpa mig med detta med ett seriöst svar!
Tackar på förhand!

Det ser ju rätt ut, att du gör ett ångtätt skikt på insidan och genomsläppligt på utsidan. Hoppas du menar spontade bräder. Tips; har du cc120 kan du köpa "luckor" av spontat virke som man lägger ut - då går det mycket snabbare med yttertaket.

Enda invändningen skulle kunna vara att du bör sätta spikreglar mellan gipsskiva och plasten, så att du slipper spika / skruva genom plasten när du sätter upp gipsen - då blir det ju hål i plasten och tillfälle för ånga att krypa in i isoleringen och på sikt orsaka fuktskador. Du kan dessutom sätta masonit bakom gipsen så blir det stryktåligare + bättre att sätta skruv i till ex. lampor m.m.

Tjena alen!

Det är inte spontat virke nånstans.... jag håller på att riva ner allt förutom plåten läckt med luftspalt sen ligger det ju nån papp av nå slag sen ligger det bräder på takstolarna....

Smart det där med plasten bakom läkt.... har tänkt att återanvända 1" plankorna som jag ska skruva fast gipsen i = har nått att skruva i samt stabilt :)

Tycker ni jag ska ha nån luftspalt mellan 1"brädorna och isolering.. alltså mot taket

Ok. Jag antog i min iver att du skulle lägga om yttertaket - därav mitt förslag med råspontsluckorna.
Apropå luftspalten mellan yttertaket (1"brädorna) och isolering brukar man ju ha en luftspalt (ex 5 cm) för att kunna ventilera bort fukt som kommer inifrån huset, eller utifrån (genom hål i pappen). Det fixar du genom att sätta en list längs mot vinkeln takbjälke/yttertak och sedan spika på masonitskivor (som blir ett "inre" yttertak). Jag har också sett andra göra detta med någon slags wellpapp som var väldigt smidig. Det viktiga här är att ordna så att luftspalten får ventilationsöppning vid takfoten (ordna också med nät här mot insekter och fåglar)
Ditt tak blir då inifrån sett: gips / (ev. osb/masonit) / spikregel / ångtät plast / isolering / masonit + luftspalt / yttertak / papp / läkt / plåt

Som du tänkt göra, fast med luftspalt mellan isolering och yttertak, är ju så man gör nu för tiden när man använder mineralull.

Som du säkert hört finns det många som är tveksamma till att göra så i äldre hus. Anledningen ska vara att de inte är byggda för att ha plast i sig. Eftersom det inte (antar jag) finns plast i väggarna blir det inte helt tätt heller. Det finns nog inga säkra svar på vad som är rätt, framtiden får utvisa det.

Du ska nog fundera på om du vill ventilera luftspalten också, det blir ju tätare med modern isolering och plast.

Kan tillägga att vi valde att göra så här i vårat hus från 20-talet (inifrån och ut):
vindpapp > 120mm cellulosaisolering > masonit > 45mm luftspalt > yttertak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.