2 871 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isolera tak uterum. Ångbroms?
Hej,
Jag behöver lite råd med val av ångbroms till mitt tak.
Har byggt ett uterum med "parallelltak" nu i somras. Det som är kvar att göra är att isolera taket inifrån samt montera dit ett innertak. Jag vill kunna värma upp uterummet enstaka dagar under vinterhalvåret.
Har läst lite och kommit fram till att insida duk på insida tak ska vara 10 ggr tätare än motsvarande duk på utsida.
Då min nuvarande takduk på utsida har ett lågt ånggenomgångmotstånd (Sd värde 0,04) så behöver ju insida duk ha ett Sd-värde på minst 0,4.
Dom flesta byggvaruhus som säljer sina "ångbromsdukar" har ju ett Sd-värde på 4-8. (100ggr mer och uppåt)
Vanlig vindskyddspapp har ett Sd-värde på mellan 0,5-1,5
Funkar det att montera vanligt vindskyddspapp på insida? Håller jag mig till byggreglerna då?
Ser ut så här utifrån sett:
plåttak
luftspalt (läkt)
takduk (difföppen SD värde 0,04)
regelverk / 220 mm isolering (mineralull)
ångbroms ?
innertak (målad innerpanel från typ Moelven eller Baseco)
Jag behöver lite råd med val av ångbroms till mitt tak.
Har byggt ett uterum med "parallelltak" nu i somras. Det som är kvar att göra är att isolera taket inifrån samt montera dit ett innertak. Jag vill kunna värma upp uterummet enstaka dagar under vinterhalvåret.
Har läst lite och kommit fram till att insida duk på insida tak ska vara 10 ggr tätare än motsvarande duk på utsida.
Då min nuvarande takduk på utsida har ett lågt ånggenomgångmotstånd (Sd värde 0,04) så behöver ju insida duk ha ett Sd-värde på minst 0,4.
Dom flesta byggvaruhus som säljer sina "ångbromsdukar" har ju ett Sd-värde på 4-8. (100ggr mer och uppåt)
Vanlig vindskyddspapp har ett Sd-värde på mellan 0,5-1,5
Funkar det att montera vanligt vindskyddspapp på insida? Håller jag mig till byggreglerna då?
Ser ut så här utifrån sett:
plåttak
luftspalt (läkt)
takduk (difföppen SD värde 0,04)
regelverk / 220 mm isolering (mineralull)
ångbroms ?
innertak (målad innerpanel från typ Moelven eller Baseco)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte vanlig plast?

Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag vet inte var du har hittat uppgiften om 10 ggr tätare, men i äldre Byggnormer (SBN 67 och SBN 75) talar man om minst 5 ggr. Eftersom ditt uterum inte ska vara permanent uppvärmt bör du inte använda plastfolie, som har ett extremt högt ånggenomgångsmotstånd, utan istället en ångbroms som tillåter fuktdiffusion även åt andra hållet. Dagens byggnorm (BBR) innehåller inga konkreta regler utan bara mer allmänt hållna texter: "Byggnader ska utformas så att fukt inte orsakar skador, lukt eller mikrobiell växt som kan påverka hygien eller hälsa."
Klicka här för att svara