Hej!
Har ett oisolerat snickeri på gården som jag skulle vilja isolera, Värmer med en 65kw dieselkanon och det blir dyrt i längden =)
Stommen är byggd i 50x150 och sen är det panel rakt på det Stommen är byggd med 120 cm cc så det är lätt att anpassa för 60cm cc isolering.
Råkar ha en helve**s massa 145mm gullfiber liggandes. Kan man bara smeka upp det på väggarna och sen sätta råspont på insidan? Eftersom det kommer saknas luftspalt och pga att jag inte vill plocka ner panelen undrar jag om man kan strunta i vindpapp och plast? Behöver inte bli någon perfekt isolering bara det inte ruttnar.
Mvh
Carl Magnus
Har ett oisolerat snickeri på gården som jag skulle vilja isolera, Värmer med en 65kw dieselkanon och det blir dyrt i längden =)
Stommen är byggd i 50x150 och sen är det panel rakt på det Stommen är byggd med 120 cm cc så det är lätt att anpassa för 60cm cc isolering.
Råkar ha en helve**s massa 145mm gullfiber liggandes. Kan man bara smeka upp det på väggarna och sen sätta råspont på insidan? Eftersom det kommer saknas luftspalt och pga att jag inte vill plocka ner panelen undrar jag om man kan strunta i vindpapp och plast? Behöver inte bli någon perfekt isolering bara det inte ruttnar.
Mvh
Carl Magnus
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Vet inte vart isoleringen hamnar ,mot ytter eller innervägg (vet ej om du har innervägg) ! Om du vill få det vindtätt så placera vindpapp / plast bakom nya innerväggen.
Vindpapp mot ytterpanelen är bra mot höst/vinterstormarna som kan blåsa genom isoleringen.Men den bör ha ett avstånd mellan ytterpanel/vindpapp (fukt)
Vindpapp mot ytterpanelen är bra mot höst/vinterstormarna som kan blåsa genom isoleringen.Men den bör ha ett avstånd mellan ytterpanel/vindpapp (fukt)
Redigerat:
Klicka här för att svara

