Hur tjock isolering bör man MINST ha i snedtaket. Vinden skall användas som boyta.
All info ja hittat rör bara bjälklagsisolering. Ringde förresten även denna gång Beijerbygg, dom säger ju att dom vet på reklamen. Inte visste dom, som vanligt........ :p

Tja.. minst är väll ingen alls. Är ju bara att skaffa många värme element.. ;)
Men minst skulle jag nog säga är 200mm.

minst å minst, man ser saker olika:rolleyes: jag hade tänkt 240mm sen tar det för mycke utrymme, men de verkar ju ok då
Tack för svaret!

Nu vet jag inte hur utsidan ser ut, men tänk på att du även kan isolera utanför råsponten och där med kunna ha mindre isolering på insidan, du kommer dessutom så fall slippa problem med mögel på insidan av råsponten i din luftspalt.

Har för mig att jag har sett någonstans att 300 mm var det som gällde för sendväggarna, men det är ju rekomendationer, själv har vi säkert bara 120mm i vårt 70-tals hus...

- M

Jag kommer köra med 280mm 39-isolering i snedtak och 205mm 40-isolering i yttervägg på vårat halvplan. Lamdavärdet spelar rätt stor roll i sammanhanget, ju högre värde, desto tjockare lager för samma isoleringsegenskaper.

Det är försent för isolering utifrån....utsidan klar, se bild i profilen.
280 låter ju oxå bra, men jag får inte plats med mer. Man ska ju bo där me!
tänkte använda skivor. Någon som vet om det finns nå´n skiva som man kan fästa i takstolen så den hänger kvar utan att plasta samtidigt?? Har tittat på UNI-skiva med pappskikt som sticker ut lite på sidorna, men den är ju tänkt att pappret skall vändas mot luftspalten om man inte sätter masonite som luftspalt. Kan man vända pappret inåt rummet istället och skjuta fast den med häftpistol och plasta sen????? eller blir det nå´t fel då??:confused:

Finns det lägre lambda än 39 på isolering ?.

Är det någon skillnad på Byggmax isolering och de andra vanliga (vid samma lambda förstås)??

Ja, de dyrare byggvaruhusen säljer isolering med lägre värden. Isolering som isolering. En del gillar stenull, andra väljer Byggmax glasull för det lägre priset. Glasullen är otäckare att jobba med, den kliar något förbannat, men den går samtidigt att vacuumpacka, vilket inte går med stenullen.

Det finns isolering ned till 33, det använder jag på min vind som har trångt med utrymme.

Fabrikat?
och finns det nå´n isolering men pappers skikt eller annat på ena sidan som man kan häfta upp isoleringen i takstolarna med innan man plastar?. Jag har bara hittat UNI-skivan, men den pappen skall vändas utåt och utgöra luftspalt. Går det att vända på den tro, om man har luftspalten klar redan??:rolleyes:

Isover uni 33
Kolla på isovers hemsida, bra bilder där. Kanske är det isovers takstolsskiva du söker med papp på?
Själv hade jag tänkt köra både masonite och deras takstolsskiva 195mm + 70mm uni 33, massoniten är kanon att ha där om det skulle komma in någon snöflinga genom den ventilerade nocken.

/m

Perfekt ja ska kolla upp detta!!
Tack!:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.