6 440 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Isolera runt vattenrör med pu-skum?
Har vattenrör till en radiator som är dragna över en kallvind. På några ställen är det svårt att komma till och isolera rören med vanlig isolering för rör.
Kan man använda vanlig PU-skum och spruta runt rören eller är det riktigt dumt.
Läste någonstans att Enkomponents-skum drar åt sig fukt. I så fall är det ju inte så klokt tänker jag mig.
Jag skulle också kunna dra om vattenrören så det går att isolera på vanligt sätt, men det är ju lite onödigt om jag kan slippa.
Anledningen till att att rören ska isoleras är risken för kondens eftersom det är radiatorvatten i rören. Isoleringen som satt där innan, var bristfällig och saknades på flera ställen. Kan inte se att det varit ett problem innan, men är osäker på om radiatorn som rören är kopplade till har använts speciellt mycket så rören kan ha varit kalla i många år.
Vad bör jag göra?
Pu-skum och hoppas på att det funkar?
Tvåkomponents-skum?
Något annat som jag kan spruta runt rören?
Eller dra om rören (helst inte☺️)?
Tacksam för kloka kreativa idéer
Kan man använda vanlig PU-skum och spruta runt rören eller är det riktigt dumt.
Läste någonstans att Enkomponents-skum drar åt sig fukt. I så fall är det ju inte så klokt tänker jag mig.
Jag skulle också kunna dra om vattenrören så det går att isolera på vanligt sätt, men det är ju lite onödigt om jag kan slippa.
Anledningen till att att rören ska isoleras är risken för kondens eftersom det är radiatorvatten i rören. Isoleringen som satt där innan, var bristfällig och saknades på flera ställen. Kan inte se att det varit ett problem innan, men är osäker på om radiatorn som rören är kopplade till har använts speciellt mycket så rören kan ha varit kalla i många år.
Vad bör jag göra?
Pu-skum och hoppas på att det funkar?
Tvåkomponents-skum?
Något annat som jag kan spruta runt rören?
Eller dra om rören (helst inte☺️)?
Tacksam för kloka kreativa idéer
Hur ser det ut? Bilder?
Sent svar, sorry.
Har inga bilder på rören men de sitter nästan helt intill varandra och nära golvet, men man skulle kunna trycka in tex. lite åldersbeständig plast som man har när man isolerar och sen spruta skum runt allt. Hade varit riktigt smidigt.
Googlade och hittade att PU-skum kan suga vatten så det går ju bort. Men det finns 2-komp skum på burk tillverkat av danalim som man kan använda. Så har nog hittat bästa lösningen skulle jag tro, Eller smidigaste lösningen iallafall.
Nu återstår bara att beställa skummet för det är nog inte så många som har sånt på lager kan jag tänka mig
Har inga bilder på rören men de sitter nästan helt intill varandra och nära golvet, men man skulle kunna trycka in tex. lite åldersbeständig plast som man har när man isolerar och sen spruta skum runt allt. Hade varit riktigt smidigt.
Googlade och hittade att PU-skum kan suga vatten så det går ju bort. Men det finns 2-komp skum på burk tillverkat av danalim som man kan använda. Så har nog hittat bästa lösningen skulle jag tro, Eller smidigaste lösningen iallafall.
Nu återstår bara att beställa skummet för det är nog inte så många som har sånt på lager kan jag tänka mig
Kondens!!!
Varför i hela friden skulle du få kondens på rören! Däremot kan de frysa. Skummet drar säkert inte till sig mer fukt än allt annat som finns på vinden, så fukt är inget problem.
Joxa inte till det. Isolera med vad du vill.
Staffan
Varför i hela friden skulle du få kondens på rören! Däremot kan de frysa. Skummet drar säkert inte till sig mer fukt än allt annat som finns på vinden, så fukt är inget problem.
Joxa inte till det. Isolera med vad du vill.
Staffan
Jag håller med. Om rören transporterar varmvatten till radiator så borde de vara varmare än allt annat på vinden. Har du kondens på rören så är troligtvis allt annat plaskblött.
Jag kan möjligtvis tänka mig att om du har ett välisolerad vindbjäklag/hanbjälklag/strödbensvägg och svalt inomhus så kanske det i extrema fall kan uppstå en situation då inneluften/radiatorerna är så kalla och det ät tropisk värme/fuktighet utomhus och din vind är välventilerad, just då kanske rören blir kalla och får kondens. Knappast troligt...
Jag kan möjligtvis tänka mig att om du har ett välisolerad vindbjäklag/hanbjälklag/strödbensvägg och svalt inomhus så kanske det i extrema fall kan uppstå en situation då inneluften/radiatorerna är så kalla och det ät tropisk värme/fuktighet utomhus och din vind är välventilerad, just då kanske rören blir kalla och får kondens. Knappast troligt...
Gjorde till en kreativ skum-lösning 
Kommer säkert bli skitbra.
Lovar att uppdatera tråden om jag om 30 år skulle få fuktproblem
Kommer säkert bli skitbra.
Lovar att uppdatera tråden om jag om 30 år skulle få fuktproblem
Klicka här för att svara