Hej,

Jag hoppas att tråden hamnar rätt. Det är mitt första i forumet.
Jag och min sambo är relativt nyinflyttade i ett hus från 52 som har renoverats under åren av tidigare ägare.
Nu under vintermånaderna när kylan har legat på så har jag upptäckt kalldrag från diverse håll, men som tråden kanske avslöjar, från köksfläkten (röret ned från taket).

Det drar alltså in kalluft runt spiro-röret ned i bostaden direkt från vinden och jag behöver råd med hur jag ska åtgärda/isolera detta på bästa vis?

Tack
 
  • Köksfläkts spiro-rör där det drar in kalluft mellan röret och taket, behov av isolering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Isolering och drev till att börja med. Kanske nån sorts krage av plast eller plåt för att hålla på plats. Den kan du foga med latex
 
  • Gilla
Silfer
  • Laddar…
Nu ser vi iofs. bara en begränsad del. Men det ser inte ut att vara rätt ur brandsäkerhetssynpunkt. Röret får inte ligga mot brännbart. Det skall vara brandisolerat där det lämnar köket.

Tanken är att en brand på spisen som sprider sig upp i fläkten och in i röret (fettavlagringar) skall kunna brinna ostört i 15 minuter utan att det sprider sig utanför köket. Efter 15 minuter skall brandkåren ha hunnit släcka.

Normalt isolerar man med 30mm mineralull (glasull duger inte).

man vill dessutom oavsett brandrisken ha isolering runt röret där det går i kallt utrymme på vinden, för att inte få kondens inne i röret som kan rinna tillbaka ned på spisen.

Elkabeln såg allt annat än fackmannamässig ut. Den bör inte ligga klämd sådär, vibrationer från fläktmotorn kan skava igenom isoleringen. Fast jag ser dåligt hur klämd den är, men det ser iallafall inte bra ut.
 
  • Gilla
Calle Holmstedt och 1 till
  • Laddar…
Rören ser inte skruvade ut, vilket kan vara bra i detta fall. Du kan då plocka isär dom och trycka upp en krage mot taket, detta under förutsättning att det inte syns så klart, då det inte är speciellt snyggt. Sedan montera tillbaka alla rör och skruva fast dom i varandra.
På vinden bör ni som hempluaren nämner isolera röret med stenullsmatta som har typ hönsnät runt om.
 
  • Gilla
Silfer
  • Laddar…
Tack för det utförliga svaret. Hur gör jag med isoleringen runt röret där råsponten möter upp?
Inbillar mig att man egentligen skall ha isolering hela vägen upp, förbi råspont osv. för att inte få kondens mot tak trät (råsponten)?

Hur bör jag tänka här..?

Funderar även på om jag behöver göra något åt ångspärr runt röret?


H hempularen skrev:
Nu ser vi iofs. bara en begränsad del. Men det ser inte ut att vara rätt ur brandsäkerhetssynpunkt. Röret får inte ligga mot brännbart. Det skall vara brandisolerat där det lämnar köket.

Tanken är att en brand på spisen som sprider sig upp i fläkten och in i röret (fettavlagringar) skall kunna brinna ostört i 15 minuter utan att det sprider sig utanför köket. Efter 15 minuter skall brandkåren ha hunnit släcka.

Normalt isolerar man med 30mm mineralull (glasull duger inte).

man vill dessutom oavsett brandrisken ha isolering runt röret där det går i kallt utrymme på vinden, för att inte få kondens inne i röret som kan rinna tillbaka ned på spisen.

Elkabeln såg allt annat än fackmannamässig ut. Den bör inte ligga klämd sådär, vibrationer från fläktmotorn kan skava igenom isoleringen. Fast jag ser dåligt hur klämd den är, men det ser iallafall inte bra ut.
 
Det vore ju riktigt skönt om jag kunde göra så : ) helt klart..
Är det någon speciell skruv som ska användas? känner bara till popnit..


K Kakelfog skrev:
Rören ser inte skruvade ut, vilket kan vara bra i detta fall. Du kan då plocka isär dom och trycka upp en krage mot taket, detta under förutsättning att det inte syns så klart, då det inte är speciellt snyggt. Sedan montera tillbaka alla rör och skruva fast dom i varandra.
På vinden bör ni som hempluaren nämner isolera röret med stenullsmatta som har typ hönsnät runt om.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.