Hej,

Jag bygger ett isolerat uppvärmt förråd med pulpettak (6 graders lutning). Takstolarna går från långsida till långsida. Taket är just nu (uppifrån): takpapp (diffusionstät)/underlagspapp/råspont.

Jag har förstått att jag bör bygga en luftspalt på ca 25 mm (tanken är sätta läkt mot takstolarna och sedan fästa 3mm masonitskivor. Nu undrar jag två saker:

1. Vad gäller ytterpanelen (lockläktspanel), ska den gå hela vägen upp till råsponten? Då kommer den ju täcka luftspaltens öppning, men det kanske inte gör något? Den kanske släpper igenom tillräckligt med luft ändå? Eller bör jag montera någon slags ventil eller liknande? Eller bara sätt ytterpanel upp till masoniten, så luftspalten är helt öppen?

2. Under masonitskivorna är planen sedan att fästa vindpapp och sedan ha ca 150mm träfiberisolering. Nu undrar jag hur jag gör mot den delen av "isoleringsutrymmet" som är mot ytterpanelens insida. Den delen är ju ovanför väggsektionerna och täcks inte av någon vindpapp eller annat skydd än ytterpanelens "utstick" mellan väggsektion och råspont just nu. Bör jag sätta masonit även där, och vindpapp? För att skydda isoleringen.

Mycket tacksam för all input!!

Mvh,

Daniel

Gällande din första fråga så skulle jag säga att du inte ska dra upp den hela vägen. En glipa som motsvarar din luftspalt borde lämnas. Finns illustrationer som visar detta om du bläddrar runt lite på träguiden.

Där kan du också säkert hitta svaret till din andra fråga som jag inte riktigt förstår just nu. Kolla på de delar i länken nedan som motsvarar din fråga (finns nog inte exakt) men med lite tankeverksamhet så kan man få fram en variant som passar dina förutsättningar.

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.