Hej!
Har blivit med fritidshus från 60-talet. Rejält kalla golv som är isolerade med sågspån, jag siktar på utvändig tilläggsisolering då jag inte vill bryta upp den fina limmade parketten.
Lite lustig konstruktion av bjälklag:
Jag misstänker att golven har börjat sjunka (för det gör dem) och att man förstärkt golvbjälklagen med udda sidobrädor från lokala sågverket. Vilket gör det lite mer utmanande då inget mått är det andra likt! Är nog 60 CC i original, men med sidobrädorna mindre utrymme mellan bjälkarna..
Jag skulle uppskatta lite kloka råd hur jag ska göra här? Tänkte att det skulle vara bäst att köpa formbar mineralullisolering att lägga mellan bjälklagen då den borde vara enklast att skära till efter individuella mått. Men är lite rädd att det blir luftfickor som fukt kan kondensera i, då sidobrädorna har olika bredd så ny blindbotten hamnar på ojämn höjd. Och det kan väl inte bjälkar av trä må bra av? Kan det avhjälpas med att lägga byggplast som ångspärr innerst? Risken är väl att bjälkens kalla sida hamnar innanför plasten isf?
Ett alternativ vore att köpa rigid isolering, cellplast eller västkustskiva som får skäras till efter individuella mått mellan bjälkarna och monteras dikt an befintlig blindbotten?
Tacksam för förslag hur jag bör tänka!
Har blivit med fritidshus från 60-talet. Rejält kalla golv som är isolerade med sågspån, jag siktar på utvändig tilläggsisolering då jag inte vill bryta upp den fina limmade parketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att golven har börjat sjunka (för det gör dem) och att man förstärkt golvbjälklagen med udda sidobrädor från lokala sågverket. Vilket gör det lite mer utmanande då inget mått är det andra likt! Är nog 60 CC i original, men med sidobrädorna mindre utrymme mellan bjälkarna..
Jag skulle uppskatta lite kloka råd hur jag ska göra här? Tänkte att det skulle vara bäst att köpa formbar mineralullisolering att lägga mellan bjälklagen då den borde vara enklast att skära till efter individuella mått. Men är lite rädd att det blir luftfickor som fukt kan kondensera i, då sidobrädorna har olika bredd så ny blindbotten hamnar på ojämn höjd. Och det kan väl inte bjälkar av trä må bra av? Kan det avhjälpas med att lägga byggplast som ångspärr innerst? Risken är väl att bjälkens kalla sida hamnar innanför plasten isf?
Ett alternativ vore att köpa rigid isolering, cellplast eller västkustskiva som får skäras till efter individuella mått mellan bjälkarna och monteras dikt an befintlig blindbotten?
Hej! Ja, fick det isolerat till slut. Började med att lägga ut byggplast så jag kunde åla på rygg (!) under plintgrunden. Fick tag på billiga och rätt styva glasullsskivor från utförsäljning som jag lyfte upp mellan bjälklaget och häftade fast med packband. Satte två lager med skarvarna förskjutna. Blev en hel del skärande av småbitar att passa in i diverse hålrum då det inte var 60 C/C nånstans. Tanken var sen att sätta upp rullar med isolering i riktning vinkelrätt mot bjälklaget under hela golvet, men var så svårhanterligt så jag nöjde mig att göra det längs ytterväggarna. Sen satte jag vindskyddsfolie som jag förankrade med skruv och spikbricka från Byggmax. Passade även på att isolera vatten-, och avloppsrör med betongtäckmatta jag fick från ett bygge.
Ska se om jag har några bilder. Var inget angenämt arbete pga förhållandena, ligga på rygg och åla sig fram, bara jobb med armarna ovanför kroppen. Men ett sånt där jobb som känns tillfredsställande när det är gjort.
Ska se om jag har några bilder. Var inget angenämt arbete pga förhållandena, ligga på rygg och åla sig fram, bara jobb med armarna ovanför kroppen. Men ett sånt där jobb som känns tillfredsställande när det är gjort.
En tanke jag får är att sågspånet antagligen sjunkit ihop rätt mkt sedan 60-talet, och då har du i värsta fall en lite ventilerad luftspalt närmast golvet. Jag bodde i en stuga 2008 som var "vinterbonad" och av ngn anledning hade de byggt upp en plattform ovanpå det gamla golvet, och lagt golv på det. Så under golvet vi gick på var det kanske 95 mm luft. Svinkallt. Och då spelar det mindre roll hur mkt isolering som ligger under den där luftspalten.S Snidarn skrev:Hej!
[bild]
Men du har kanske säkrat upp så det inte drar in nånstans ovanför sågspånet....
Hmm. Ja det kan du ha rätt i. Min stuga är byggd 57 så man får kanske riva upp golvet inniftån i alla fall för att göra ett rejälare jobb från grunden. Sen är väl dagens isoleringsmaterial bättre än då det byggdes 57.cederbusch skrev:
En tanke jag får är att sågspånet antagligen sjunkit ihop rätt mkt sedan 60-talet, och då har du i värsta fall en lite ventilerad luftspalt närmast golvet. Jag bodde i en stuga 2008 som var "vinterbonad" och av ngn anledning hade de byggt upp en plattform ovanpå det gamla golvet, och lagt golv på det. Så under golvet vi gick på var det kanske 95 mm luft. Svinkallt. Och då spelar det mindre roll hur mkt isolering som ligger under den där luftspalten.
Men du har kanske säkrat upp så det inte drar in nånstans ovanför sågspånet....
Min stuga är också från -57.Totem skrev:
Ungefär 7 cm spån kände jag inte dög för mig. Det motsvarar ju bara halva mängden moderna isolering. Och har den då dessutom packat ihop sig är den ännu sämre. Så jag är glad att jag rev upp. Trossbotten var bara glest spikade brädor, fullt av springor för gnagare att komma in. Inte särskilt vindtätt heller. Hittade flera bon i bjälklaget, både getingbon men också nästen fullt av löv, hasselnötter och annat nått djur hade dragit in.
Blev betydligt enklare också att göra åtgärder i grunden. Ska stärka på syllarna lite, grävde ur grunden mer. Ska flytta lite på plintar. Och betydligt enklare att sätta dit nya 45x195 reglar och isolera i dem än att krånga dit ngt underifrån som kanske inte ens blir bra.
Klicka här för att svara