Hej!
Jag har googlat och frågat runt efter svar på om man behöver isolera en plintgrund och isåfall hur. Men hittar många olika svar.
Mitt projekt byggs i skogen i norra Dalarna med frostfritt djup på 2m. Det känns jobbigt att gräva så djupt i den marken. Men man vill inte heller att tjälen ska skjuta stugan.
Det är 20-30cm matjord och sen fast orörd mark som det knappt blir märken i när man slår ner spettet eller korpen. Jag har grävt ner plintar för ett dass med spett och spade, det är ingen barnlek.
Det blir en timmerstuga på ca7.5x4.5 m. Med 12 plintar under. Och ett gjutet fundament för att ställa vedspis och tegelskorsten på.
En jag pratat med säger gräv 50cm ner från marknivå. Lägga markduk, ovanpå duken lägger du 10cm 8-16 makadam, sen 5 cm XPS200. Och ovanpå isoleringen ställa en gjuten betongplatta 60x60x12cm.
Betongplattan blir armerad, men är måtten 60x60x12 rimliga?
En annan säger, gräv åtminstone 80cm ner från marknivå innan du lägger makadam och gjuter en Betongplatta.
Jag har tänkt gjuta egna plintar att ställa stugan på.
Det verkar finnas olika ideer om hur plintar ska isoleras.
Somliga säger under plintarna och kraga ut 2m åt alla håll från varje plint. Det blir mycket, känns det som.
Andra säger att det räcker med en bit under varje plint.
Sen finns det dom som menar att det går bra att isolera någon dm under marknivå runt plintarna, men isåfall, hur långt utanför plintarna bör isoleringen gå?
Jag vore tacksam för några goda råd om det här.