Hej

Har läst igenom alla trådar som behandlar ämnet om plattan men hittar inte det ja söker

Så här ligger det till:
Jag ska bygga en verkstad. ca 130m2. kommer hålla ca 15 grader när jag är där inne på verkstaden. den temperaturen kommer endast vara när jag är där aktivt. så är jag där inte på 5 dar så är temperaturen flytande dock minst 5 grader.

Uppvärmningen kommer ske av luft/luft i ett senare skede med hjälp av vatten draget från pannrummet. Även en 9kw fläkt för att snabbt värma upp lokalen när det behövs

Då är frågan.
Kommer jag tjäna på att lägga in 70mm cellplast under plattan och isåfall märker jag av det något tydligt?

Väggarna kommer få 145 och taket densamma. taket kommer få mer i framtiden men inte nu till en början. (det hela handlar om budgetbygge och det är lätt att lägga på mer på taket i efterhand.)

Så vad säger ni? om ja lägger 8-10' på isoleringen tjänar jag in de pengarna de första 3 åren eller inte?

På 3 år kommer ingen isolering att betala sig. Du har väl tänkt ha garaget längre än så, då är det klart att allt skall isoleras. Isolering i tak och även i väggarna kommer att betala sig snabbare än golvisolering.

Cellplasten fungerar även som "ångspärr" för luftfuktigheten i marken. Du kommer få en torrare platta med cellplast under men så länge du inte har några planer på att lägga golv i framtiden så kan du nog skippa isoleringen. Det viktigaste är i så fall yttre zonen, ca en meter in från kantbalken.

Att bygga på taket är som du säger ganska enkelt, grunden är värre däremot. Jag skulle ha lagt 100 falsad cellplast under hela plattan om jag byggde åt mig själv men det är inget som behövs.

Som sagt jag har svårt att tro att jag kommer tjäna på det ur längre tidsperspektiv då jag aldrig lr väldigt sällan kommer ha över 15 grader när det är under 5 grader utomhus.

Men ska räkna lite på det så får man se.

10-15 graders skillnad genom betongen. Jo det kommer att dra en del energi så du kommer att att tjäna på det år för år. Kom ihåg att energipriset går upp också

Jag är ju ingen expert men jag har just genomlidit det här med bygge av garage. Nu har jag ju iofs. 300mm i plattan och golvvärme men skulle jag skippat golvvärmen så skulle jag iaf. stoppat i 100mm hur som helst. Det blir inte lika rått på golvet då.

Isoleringen i väggarna skulle jag slabba på en 45 på tvären och stoppa i ett lager till då det kostar typ 10k extra i material på sin höjd. Taket skulle jag också köra lite tjockare.

Jag har 145+45 i väggarna och 350 i taket hos mig. Som sagt. Det är inget du tjänar in i brårappet men kolla över hur mycket det kostar extra med mer isolering så ser du att det inte är så himla farligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.