Håller på som bäst med att renovera mitt garage och har nu kommit till taket.
Har lite problem med vissa läckor så kommer riva ner det mesta och sätta nytt när läckan är fixad.

Idag ser det ut så här: (utsida in)
Papp
Råspont
200mm bjälkar
Isolering med papper på båda sidor
Plast
Råspont
Gips


Frågan är hur jag ska göra med den nya isoleringen.
Vill så klart ha en luftspalt över isoleringen, men måste jag lägga vindpapp eller liknande ovanpå?
Tänkte köra med 170mm skivor. som jag sticker upp efterhand när jag sätter plasten och glesen.
 
30mm luftspalt hade jag spontant känt som lite klent.
Då hade jag hellre gått ner ett steg i isoleringstjocklek.

Vindpapp hade jag inte använt.
Gipset behöver ju inte ha råspont under, utan går ju utmärkt att hänga i glespanel.
 
Har inte tänkt att sätta upp råspont i undertaket igen, sitter där idag men ska rivas ner.
Kommer sätta upp gles som jag sedan skruvar gipset i.

Om jag går ner i tjocklek så blir det 145 isolering vilket ger ca 55mm luft.

Så jag behöver inte ha något mellan isolering och yttre råspont?
 
Luftspaltskiva i cellplast? Bygger 50mm eller 40mm
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.