Har en loge med plankgolv som jag tänkte göra om till hönshus och därför isolera golvet.

Så här tänkte jag göra nerifrån och upp, är det rätt tänkt?

Plankgolv
Åldersbeständig plast för att förhindra fuktvandring
Cellplast, 95 mm
Plyfaskiva
Plastmatta

I hönshuet är det ganska hög luftfuktighet. Det är några plusgrader i huset på vintern.

Tack på förhand!

Själv är jag tveksam till om du behöver plasten ovanpå plankorna. Du stänger ju då in ev fukt som skulle leta sig in under plastmattan.
Att sen lägga plyfa med matta på kan nog orsaka att mattan spricker då det blir rörelse mellan skivorna när du går på det. Möjligen att det skulle funka om du väljer cellplastskivor med hög tryckhållfasthet och limmar skivorna mot dom så dom inte bara ligger och flyter.

Skulle det vara ett alternativ att lägga plast direkt under plastmattan? Jag vill ju inte få ner fukt till plankgolvet.

Vad gäller om jag har ett oisolerat betonggolv i stället för plankgolv? Jag har ett sådant utrymme som alternativ. Hur bör konstruktionen se ut då och ska jag utelämna plast då också?

Jag skulle också skippa plasten. Både plastmatten och cellplasten är fuktspärrande.

Plast under mattan skulle ju fungera som ett extra skydd för jag förutsatte att du ville ha en tät plastmatta.
Lägga plastmatta på betongen kan bli problematisk då det finns risk för att du får fuktvandling upp från plattan och det kan som i andra trådar pratats om lösa upp limmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.