Eftersom jag ska lägga en del krut på ångspärr gör det inte så mycket att glasullen saknar fultbuffrande förmåga. Jag har även funderat på skum, men fått dåliga recensioner. Även om man sprutar det ovanpå ångspärren.

Nu har jag bestämt mig för Isover lösull (Insulsafe). Blir lite pyssel med ny ångspärr och med luftspalter....någon som har tips?

S sepani skrev:
Nu har jag bestämt mig för Isover lösull (Insulsafe). Blir lite pyssel med ny ångspärr och med luftspalter....någon som har tips?
Hur du ska göra med ångspärren har du väl redan fått bra tips om, luftspalt hade jag byggt genom att spika läkt i sidan på takstolarna och skruvat dit utegips.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
H
Minsta möjliga arbetsinsats för luftspalt är väl färdiga vindavledare i kartong från t.ex. rockwool eller isover.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vind med träreglar och borttagen isolering, eldosor och sparsam belysning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir färdiga luftavledare…..äntligen är all gammal isolering ute…..bara lite finstädning kvar nu….

Nytt beslut. Det blir Isovers ångbroms över hela bjälklaget. Ska klippas till och vikas upp mot det öppna bjälklaget. Kommer att lägga den "lös" och "otejpad" över spot burkarna. Med ångbroms ska man tydligen inte ha luftavledare, så det blir enklare....istället ska tvärtom takfotsspringorna tätas, frågan vad man bäst använder till det? Därefter 40 cm lösull....

Vet att det är en gammal tråd, men då jag har en liknande projekt som väntar är det trots allt intressant.
Förutsättningarna är ganska lika, så vore intressant och veta hur dethela slutade...

Du har ingen uppdatering om hur du gick tillväga? satte du in någon luftspaltsskiva?
Hur gjorde du med ångbromsen?

Har du några bilder på projektet längs arbetets gång?

Jag har
N Navid skrev:
Vet att det är en gammal tråd, men då jag har en liknande projekt som väntar är det trots allt intressant.
Förutsättningarna är ganska lika, så vore intressant och veta hur dethela slutade...

Du har ingen uppdatering om hur du gick tillväga? satte du in någon luftspaltsskiva?
Hur gjorde du med ångbromsen?

Har du några bilder på projektet längs arbetets gång?
ingen luftspalt, tätning vid takfot, insulsafe lösull
Vindsvåning med synliga träbjälkar, isolering, metallstänger och öppna svarta utrymmen på golvet i dunkelt ljus.
Skapa konto
Takbjälkar med isolering och metallställning, möjlig krypvind eller oinredd vind.
Skapa konto
Mörkt vindenrum med isolering och träbjälkar, vägplankor, ventilationsrör, undanskymd belysning.
Skapa konto
Vinden inuti ett hus, isoleringsmaterial, träbjälkar, rör, låg belysning, byggnadskonstruktion, ingen synlig person.
Skapa konto
Mörkt vindutrymme, isolering, träbjälkar, reflekterande isoleringsmaterial, en del av en stege.
Skapa konto

S sepani skrev:
Jag har
ingen luftspalt, tätning vid takfot, insulsafe lösull
Spännande... men stänger du då inte in eventuell fukt om du skippat lufspalt o tätat vid takfoten? Ökar inte risken för eventuell mögel?

N Navid skrev:
Spännande... men stänger du då inte in eventuell fukt om du skippat lufspalt o tätat vid takfoten? Ökar inte risken för eventuell mögel?
Nog precis tvärtOm. Du leder in fukt via luftspalten.

Några komplikationer efter ingreppet ?

S sepani skrev:
Nog precis tvärtOm. Du leder in fukt via luftspalten.
Fungerar detta ännu bra? Är intresserad för funderar på att göra liknande

E egge80 skrev:
Fungerar detta ännu bra? Är intresserad för funderar på att göra liknande
Absolut, jag är väldigt nöjd, känns mycket friskt på loftet

jag funderar på hur du lagt ångspärren , har du pratat med någon om vilket håll den skall ligga på? För mig känns den upp och ner , men vet inte som sagt....

E egge80 skrev:
jag funderar på hur du lagt ångspärren , har du pratat med någon om vilket håll den skall ligga på? För mig känns den upp och ner , men vet inte som sagt....
Jag kollar, men menar rätt, annars får jag prova vända den😳👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.