Tjena jag skulle behöva hjälp med en fråga det är så att min sambos bror ska tilläggs isolera sin ovanvåning som han har 10 cm isolering på nu. Glas ull från 70 talet ca, jag har sagt till han att riva ner allt då han ändå ska göra luftning som inte finns , nu till dilemmat jag tycker han ska tillägg isolera minst 20 cm så han får 30 totalt och han tycker max 25 då han tycker det tar för mycket av ytan som är ca 70 kvm nu. Va tycker ni i forumet, fråga två jag säger han ska byta all isolering mot ny han tycker han ska återanvända då han kan spara några tusen, återanvänder han kommer den gamla ej passa då han ska bygga facken mindre så att säga. Va tycker ni?

Är det fråga om invändig tilläggsisolering?

Är det 1&1/2-planshus eller ett rent tvåvåningshus?
Ska snedtaket tilläggsisoleras också, (om 1&1/2-plans), eller är det bara gavelväggen?

Var i vårt avlånga land med högst olika klimat ligger huset?

Oldboy Oldboy skrev:

Ska snedtaket tilläggsisoleras också, (om 1&1/2-plans), eller är det bara gavelväggen?

Japp invändig tillägg isolering, 1 1/2 plans med snedväggar oxxå, gavel väggar och vinds utrymme, det ligger i Skåne utanför Hässleholm typ
Oldboy Oldboy skrev:

Det

Är det invändigt, så säger jag max 5 cm tilläggsisolering.

Återanvändning?
Varför ska den gamla isoleringen tas ut?
Om, av ngn outgrundlig anledning, den gamla isoleringen tas ut så är det bättre att slänga och köpa nytt. Det är inte nödvändigt, men mindre otrevligt att jobba med ny isolering. Dessutom finns då möjligheten att köpa en mer högvärdig isolering, dvs med bättre lambdavärde. Kan kanske motsvara ett par cm extra std-isolering.

15 cm väl vindskyddad isolering räcker långt i Skåne. Vill tom påstå att det är viktigare att lägga ned extra omsorg på bombsäkert vindskydd, och gnagarsäker, isolering, än tjockleken här i Skåne.

Utvändigt vindskydd är som sagt det viktigaste. Sen så tjock och högvärdig isolering som man får in med rimliga mått. Ofta är det dåligt vindtätat så det blåser rätt in i isoleringen.

Oldboy Oldboy skrev:
Är det invändigt, så säger jag max 5 cm tilläggsisolering.

Återanvändning?
Varför ska den gamla isoleringen tas ut?
Om, av ngn outgrundlig anledning, den gamla isoleringen tas ut så är det bättre att slänga och köpa nytt. Det är inte nödvändigt, men mindre otrevligt att jobba med ny isolering. Dessutom finns då möjligheten att köpa en mer högvärdig isolering, dvs med bättre lambdavärde. Kan kanske motsvara ett par cm extra std-isolering.

15 cm väl vindskyddad isolering räcker långt i Skåne. Vill tom påstå att det är viktigare att lägga ned extra omsorg på bombsäkert vindskydd, och gnagarsäker, isolering, än tjockleken här i Skåne.
Som jag skrev så den gamla isoleringen tas bort av anledningen där inte är luftning bakom som ska fixas och att takstolarna ska byggas på så som blir djupare

Om den invändiga ångspärren med säkerhet går att få helt tät överallt så kan man principiellt lägga betydligt tjockare isolering. Men invändig vill man normalt inte offra många cm, då det oftast blir för smått och pyttigt utrymme.
Så jag vidhåller minsta möjliga tjocklek för att inte bli av med välbehövligt utrymme. Det är inte många dagar (nätter) per år som det är så kallt här att mer än ca 15 cm isolering gör ngn nämnvärd skillnad. Däremot är det väsentligt mest hela året att den isolering som finns är mkt väl vind- och gnagarskyddad.

Är den gamla isoleringen hel och fräsch, så visst går den att återanvända, men det är trevligare att jobba med ny isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.