Hej!

Jag har ett uthus som nu ska isoleras och bli gäststuga. Jag har läst många trådar här på forumet om för- och nackdelar med att isolera ovanpå befintliga oisolerade plattor, men jag har inte hittat någon tråd där plattan har ångspärr under plattan. Min platta är konstruerad enligt följande, uppifrån och ner:
  • Betong
  • 0,2 mm åldersbeständig plast
  • Makadam med dränering
Jag vill isolera ett par cm mellan betongen och innergolvet (laminat el parkett) för att golvet ska upplevas något varmare. Hur går jag tillväga? Kan jag lägga ett lager cellplast mellan betong och innergolv utan risk för fuktproblem?

Om plasten är hel kan det fungera. Tyvärr brukar plasten vara mer eller mindre perforerad med vibro under gjutningen.

hscn hscn skrev:
Om plasten är hel kan det fungera. Tyvärr brukar plasten vara mer eller mindre perforerad med vibro under gjutningen.
Tack för ditt svar! Vill minnas att det var självkompakterande betong till den plattan och då bör plasten ha klarat sig. Ska kolla upp det. Annars låter det som att jag får utgå från att den kan vara perforerad.

Det har funkat på många hus från 70 talet, så det bör funka nu 50 år senare oxå.
Golven kan bli svajiga/knarrande med tiden, men då pratar vi 20-30 år, och oftast i köket vid köksbänken där man står och går mycket.

• Gilla
menhir
  • Laddar…
Detta projekt har dragit ut på tiden, men nu ska det bli av. Vill kolla av med er om detta är en ok konstruktion:
- 14 mm ekparkett, click
- 20 mm xps 300
- betong
- åldersbeständig plast
- makadam

Eller behövs någon skiva mellan isolering och parkett för att fördela laster bättre alternativt en extra ångspärr?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.