3 254 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Isolera ouppvärmt garage (betong)
Hej,
Funderar på ett projekt där jag vill ha mitt garage lite bekvämare vintertid. 10grader+ hade varit trevligt vintertid.
Har funderat på att sätta in en LV pump om detta skulle behövas.
Har läst igenom många av de poster som finns här sedan tidigare om liknande projekt, men ville mer specificera mitt fall
Märkte nu i efterhand at detta blev en lång post.
Lite info om garaget:
Så som jag tänkte så vill jag först och främst kolla om det är isolerat i tak. Även om det är isolerat idag vill jag nog öppna upp och byta då det har varit en hel del vattenläckor tidigare.
Borde jag göra någon typ av isolering på väggarna? Jag har ju läst en del med att man skall isolera utifrån men detta är inget val jag har. Eller ställer en invändig isolering till det mer för väggarna om jag sätter in en LV pump. Kanske skall man vänta med invändig isolering till LV pump är installerad.
Är det ens lönt för mig att sätta in en LV pump? med "lönt" menar jag om det kostar mer än det smakar för min typ av garage.
Tacksam för alla typer av tips och ideer
Funderar på ett projekt där jag vill ha mitt garage lite bekvämare vintertid. 10grader+ hade varit trevligt vintertid.
Har funderat på att sätta in en LV pump om detta skulle behövas.
Har läst igenom många av de poster som finns här sedan tidigare om liknande projekt, men ville mer specificera mitt fall
Märkte nu i efterhand at detta blev en lång post.
Lite info om garaget:
- Garage är på ca 45m2 som jag förmodar har en oisolerad betongplatta
- Väggar är ca 210mm tjocka av betong (förmodar typ 190mm lecablock samt puts in och utvändigt)
- 2 av väggarna ligger till större del under mark (kanske sista 15% av höjden är ovan mark)
- De 2 väggar som inte ligger under mark är klädda med tegel.
- Har ett pappat "platt tak" med innertak av gipsskivor. Jag har inte öppnat upp inifrån ännu men utifrån ser det ut som att taket inte är isolerat (måste öppna upp för att fastställa detta)
- I dagarna har vi haft utetemp med 1-2 grader och regn, med hög luftfuktighet(över 90%) under denna tid har det varit mellan 6-7 grader i garaget med luftfuktighet mellan 40-50% så någon typ av förbättring gör redan garaget.
- Kan se att innan jag köpte huset har det varit någon större läcka i taket då en del av gipskivprna är vattenskadade. Hade även en läcka i taket själv förra året som gjorde ena väggen dyblöt). Nu skulle jag kolla fuktigheten i väggarna igår men fuktmätaren fungerade inte. Tycker dock att det både känns torra och ser torra ut.
- tempen på väggarna varierade mellan 6-7 grader men det var ganska jämt överallt.
- Färgen på väggar har på många ställen släppt, jag vågar inte svara på om allt är från gamla vattenskador eller om väggarna fortfarande är för fuktiga.
Så som jag tänkte så vill jag först och främst kolla om det är isolerat i tak. Även om det är isolerat idag vill jag nog öppna upp och byta då det har varit en hel del vattenläckor tidigare.
Borde jag göra någon typ av isolering på väggarna? Jag har ju läst en del med att man skall isolera utifrån men detta är inget val jag har. Eller ställer en invändig isolering till det mer för väggarna om jag sätter in en LV pump. Kanske skall man vänta med invändig isolering till LV pump är installerad.
Är det ens lönt för mig att sätta in en LV pump? med "lönt" menar jag om det kostar mer än det smakar för min typ av garage.
Tacksam för alla typer av tips och ideer
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Tycker mig ha läst att en yttervägg i leca bör isoleras från utsidan .
Dina ytterväggar kan leda fukt / väta genom väggen , speciellt om väggen under mark ej är dränerad .
Vill du chansa så montera ej invändiga reglar mot väggen .
Leca har en viss isolerande effekt . Kolla / reparera taket + isolera och testa hur mycket energi LLVP förbrukar .
Obs , träreglar mot betongplattan bör isoleras med asfaltspapp .
Ett lager 50 mm cellplast på väggar + reglar utan på detta , som du sätter glas / stenull mellan kan vara ngt .
https://www.paroc.se/hjalpmedel/ins...ing-tillaggsisolera-kallarvaggar-fran-insidan
Dina ytterväggar kan leda fukt / väta genom väggen , speciellt om väggen under mark ej är dränerad .
Vill du chansa så montera ej invändiga reglar mot väggen .
Leca har en viss isolerande effekt . Kolla / reparera taket + isolera och testa hur mycket energi LLVP förbrukar .
Obs , träreglar mot betongplattan bör isoleras med asfaltspapp .
Ett lager 50 mm cellplast på väggar + reglar utan på detta , som du sätter glas / stenull mellan kan vara ngt .
https://www.paroc.se/hjalpmedel/ins...ing-tillaggsisolera-kallarvaggar-fran-insidan
Redigerat:
Klicka här för att svara