Har en byggnad på tomten jag tänkt isolera och fixa väggar & golv i. Så jag får en liten "Man-cave" att dra mig undan till och greja med diverse tekniska hobbys :D

Frågan är bara hur jag går till väga på rätt sätt? Det som finns idag är ju själva stommen och väggar i gammal typ.

20151017_162230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelen är av typen lockläktspanel.

20151017_162132.jpg
Skapa konto

Det har väl eldats och tvättats en gång i tiden kan jag tro.

20151017_162239.jpg
Skapa konto

Bastudelen ska rivas så hela byggnaden blir tom invändigt. Så det blir fritt upp till tak.Men har inte tänkt ha så högt i tak utan helt vanliga fyrkantiga rum.

20151017_162246.jpg
Skapa konto

Vindpapp, regla upp, isolera och på med lämpligt innerväggmatriel. Frågan är vindpappen.. Kan jag fästa den direkt på väggpanelen eller måste den ha distans?
Sedan, efteråt mellan isolering och nya innervägg.. Plast eller inte?

20151017_162232.jpg
Skapa konto

Det är alltid svårt att få en vettig vindtätning utan att klä av utsidan och spika vindskyddsskivor under bräderna. Då får väl lägga vindskyddskiva direkt mot bräderna mellan stolparna och acceptera att elda åt kråkorna när det blåser. Jag skulle använda en träfiberbaserad vindskyddsskiva.
Om bräderna inte är ruttna nedtill är det väl bäst att ta bort ribborna och spika vindskyddskiva utanpå de gamla bräderna och sedan ny brädslåning utanpå.

Om du håller dig till klassisk rådfärg på rödmylla och rågmjöl och vitriol så andras fasaden och då tycker jag inte att du behöver någon luftspalt. All fukt förvinner rätt ut genom bräderna.

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.