1 201 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Isolera Mellanbjälklag
Står i begrep att isolera mitt mellanbjälklag i mitt gamla 70-tals hus.
Innertaket i källaren har spikad råspont upp mot takbjälkarna. Det är denna som sen bär upp isoleringen.
Efter det, sett nu uppe ifrån, låg löst vad som jag tycker ser ut som svart vindpapp i små bitar mellan bjälkarna. Den enda funktion denna tycks ha är att det bara inte ska damma ner mot källaren. Kan denna ha haft ngn annan funktion?
Min tanke nu när jag lägger i ny isolering, är att lägga något som håller isoleringsdammet inne i golvet istället för att det ska strössla ner med åren. Då jag har lite åldersbeständig plast som jag kan skära till i lagom bitar och ha underst tänkt jag lägga det. Men det kanske är dumt att lägga plastbitar inne i golvet sen när man spikar igen med ett badrum ovanpå?
Att bara ha isoleringen lös gör juh att det med tiden kommer att trilla ner damm mellan råsponten, iaf innan jag får på ett hyggligt innertag i källaren.
Så, vad har man för att hålla isoleringen på plats?
Innertaket i källaren har spikad råspont upp mot takbjälkarna. Det är denna som sen bär upp isoleringen.
Efter det, sett nu uppe ifrån, låg löst vad som jag tycker ser ut som svart vindpapp i små bitar mellan bjälkarna. Den enda funktion denna tycks ha är att det bara inte ska damma ner mot källaren. Kan denna ha haft ngn annan funktion?
Min tanke nu när jag lägger i ny isolering, är att lägga något som håller isoleringsdammet inne i golvet istället för att det ska strössla ner med åren. Då jag har lite åldersbeständig plast som jag kan skära till i lagom bitar och ha underst tänkt jag lägga det. Men det kanske är dumt att lägga plastbitar inne i golvet sen när man spikar igen med ett badrum ovanpå?
Att bara ha isoleringen lös gör juh att det med tiden kommer att trilla ner damm mellan råsponten, iaf innan jag får på ett hyggligt innertag i källaren.
Så, vad har man för att hålla isoleringen på plats?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Använd ngt som kan andas ,tex https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskyddsfolie-p17052
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Lägg vindpapp, precis som det verkar ha varit från början. Skippa allt vad plast heter utom där det hör hemma; som diffusionsskydd.
Klicka här för att svara