Hej

Nu har man skaffat en gigantisk kåk och har tummen någonstans i handflatan. Därför dyker det upp en del frågor under renoverandets gång.

Jag är i färd med att lägga helt nytt golv mellan plan 1 och källaren och har pga. fuktskada från en läckande kyl eller frys fått riva upp allting och sätta in lite nya reglar. Min fråga är nu hur jag ska gå tillväga när jag ska spika ihop det igen. Ska jag lägga lösull eller en skiva typ Isover UNI -36 (http://www.isover.se/sw29633.asp)? Jag får för mig att det hade varit lättare att lägga ut lösull då jag skulle få karva ganska mycket i skivorna för att passa in det.

Min käre far säger att jag bör lägga vindpapp ovan och under isoleringen för att minska draget genom golvet? Är det någon idé att göra så?

Källaren är ouppvärmd och lite fuktig eftersom den inte är dränerad runt om. Jag har planer på att sätta in en liten fläkt för att frånluftsventilera källaren. Är jag rätt ute?

Tacksam för svar :)

Puffar lite för tråden. Har också köpt hus med odränerad/oisolerad källare (normalt fuktig dock) och funderar på om det är vettigt att se över isoleringen i bjälklaget. Framförallt undrar jag om det är vettigt att se över isoleringen i "trapphuset". Taket i källartrappen är ju trappan till andra våningen. Osäker på hur det ser ut med isolering där. Och in till entreplanet sitter ju en vanlig innerdörr.

Planerar att hålla kanske 15 grader i källaren. Är det idé att tänka på detta alls?

TS: ursäkta om jag plankar din tråd. :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.