Hej
Jag håller på att renovera ett litet fritidshus. Tidigare var det kallvind, men har nu rivit upp så att halva stugan är öppen till nock och halva stugan får ett sovloft. Har isolerat mot taket och lämnat plats för en luftspalt på 20-30mm, samt satt ångbroms.
Har nu kommit till murstocken, där befintlig takbjälke sitter ca 40mm ifrån murstocken.
Hur gör jag med luftspalt/isolering/ångbroms här?
Ska sätta takpanel där jag kommer dra ändträt hela vägen mot murstocken, som jag förstått är ok.

/Tim

• Inredning av fritidshus under renovering med öppen takstom, brinnande kamin och synlig murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fritidshus med öppen takkonstruktion nära murstock, isolering och träbjälkar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tummeupp Tummeupp skrev:
Hej
Jag håller på att renovera ett litet fritidshus. Tidigare var det kallvind, men har nu rivit upp så att halva stugan är öppen till nock och halva stugan får ett sovloft. Har isolerat mot taket och lämnat plats för en luftspalt på 20-30mm, samt satt ångbroms.
Har nu kommit till murstocken, där befintlig takbjälke sitter ca 40mm ifrån murstocken.
Hur gör jag med luftspalt/isolering/ångbroms här?
Ska sätta takpanel där jag kommer dra ändträt hela vägen mot murstocken, som jag förstått är ok.

/Tim
Hej Tim, jag befinner mig i samma situation och har motsvarande frågeställning som du 2022. Öppnat upp till vinden i fritidshuset och gör om halva vinden till ett sovloft. Hur löste du det med isolering, ångbroms och nockventilation vid/runt murstocken?
M v h Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.