17 607 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
Isolera med cellplast / EPS eller ventilerat golv på oisolerad platta på mark
Så där gjorde min pappa (nästan) på huset jag växte upp i, han la platon och på det ett flytande parkettgolv. Dock kan han nog isolerat under betongen med lecakulor, vi pratar ju 80-tal nånstans när han gjorde detta... Det var iallafall bra, det var en "gillestuga" som jag tog över som tonåring då man fick vara för sig själv därnere.IngeVille skrev:
Golvet var inte kallt att gå på. Det jag funderar på är hur man idag hade gjort med luftning, eller om det räcker om det inte är fuktigt att bara lägga på utan någon forcerad ventilation? Har ett rum i källaren (litet) som jag är sugen på att fixa till nåt slags arbets/gästrum och detta kanske ändå är en väg framåt, med platon.
Har man bra takhöjd så skulle jag lägga Uponor golvvärme 12 mm slang. Det gjorde jag i min förra tvättstuga när plastmattan på betongen lossnade. Då la jag golvvärme med tunn slang och på det lag jag 6 m spontad masonit. Bygger 22 mm. Mjukt, varmt och gott. Skulle aldrig lägga ett hårt betonggolv i bostads utrymme.
Fast det är i ett badrum jag ska lägga det!IngeVille skrev:
Har man bra takhöjd så skulle jag lägga Uponor golvvärme 12 mm slang. Det gjorde jag i min förra tvättstuga när plastmattan på betongen lossnade. Då la jag golvvärme med tunn slang och på det lag jag 6 m spontad masonit. Bygger 22 mm. Mjukt, varmt och gott. Skulle aldrig lägga ett hårt betonggolv i bostads utrymme.
IngeVille skrev:
Har aldrig använt det men det måste va en betongputs på 3 cm och ett tunt nät i putsen.K KlasseT skrev:
Nej inte EPS på makadam det tror jag inte håller då det är lättfyllnad..K KlasseT skrev:
Men EPS på betong och flytspackel på EPSen är hållbart..
Okej! Ja i mitt fall har jag berg/sand - makadam 5-15cm. Varför jag då antingen borde lägga eps-skivor och gjuta betong eller gjuta eps-cement och flyta in slingorna.Rejäl skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Ja jag kan för lite om betong men jag har kontaktat en hand verkar som är van att gjuta och han rekommenderade minst 7. Men frågan är väl om man ökar risken att fukten kryper upp i väggarna? Samtidigt som ex 10cm pir ger en ganska god isoleringRabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Det beror på hur mycket last man tänker ha. 7cm duger till garage med bil, det går att gjuta tunnare om man bara ska gå på, men 2cm i takhöjd kanske inte är revolutionerande och med PIR så bör man kunna minska gruset så isoleringen ligger direkt på högsta bergkanten, eller även försänkt över lite
Ja jag kan för lite om betong men jag har kontaktat en hand verkar som är van att gjuta och han rekommenderade minst 7. Men frågan är väl om man ökar risken att fukten kryper upp i väggarna? Samtidigt som ex 10cm pir ger en ganska god isoleringRabbithole skrev:
Nej absolut, jag har takhöjd så det räcker men vill undvika höga trösklar mellan dom olika rummen! Makadamet ligger i nuläget på högsta bergskanten som är direkt mot botten på sulan och därav tar det emot lite att plocka bort den!Rabbithole skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
https://www.canes.no/schutz-ultra-takk-pro-eps-t-40-3-10m-pk-31-db
Varför är detta inget i Sverige som förespråkas , bättre värme än dessa 22spår skivor.
Säg du skulle lägga pir , sen dessa skivor , klamra 16rör och spackla
Varför är detta inget i Sverige som förespråkas , bättre värme än dessa 22spår skivor.
Säg du skulle lägga pir , sen dessa skivor , klamra 16rör och spackla
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Finns väl ingen som helst anledning att använda dom där rull-skivorna?
Man kan ju fästa golvvärmeslang i isoleringen och lägga på fibercement också. Men man vill ju gärna ha lite massa och styvhet så det inte riskerar att bli gungigt
Man kan ju fästa golvvärmeslang i isoleringen och lägga på fibercement också. Men man vill ju gärna ha lite massa och styvhet så det inte riskerar att bli gungigt