K KlasseT skrev:
Jo jag är medveten om det! Dock har jag lite tunt med höjd att jobba med samt att avloppen kommer gå i samma skikt som isoleringen hade hamnat varför jag tror att vinsten på att använda skivor blir ganska marginell och att det blir mer arbete att gjuta en platta än att gjuta eps och flyta ovanpå den.
Då tror du nog fel på alla punkter påstår jag, men det är ganska enkelt att räkna på.

Isolera runt avloppet så gott det går så får det bli en liten köldbrygga där

Rabbithole Rabbithole skrev:
Då tror du nog fel på alla punkter påstår jag, men det är ganska enkelt att räkna på.

Isolera runt avloppet så gott det går så får det bli en liten köldbrygga där
Ja eller det beror väl på? Om man har 15cm höjd att jobba på och behöver gjuta 8cm betong ovanpå skivorna så skulle man väl på in 7cm ex xps som har ungefär halva lambda värdet gentemot eps-cement? Sen går det lite mer flyt ovanpå eps-cementen förvisso.

Visst man kan ju göra:

10mm flyt
70mm eps betong
70mm PIR.
=U0,25?

Eller
100mm PIR
5cm betong
= U 0,22

Ja i sådana fall är ju första alternativet lukrativt med tanke på att man slipper vänta på att betongen ska härda! Men många tillverkare verkar avråda från att gjuta på cellplastskivor eller att använda dom som sparkroppar. Samtidigt som många verkar använda det ändå!

P
Det går att flytspackla på eps med..

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det går att flytspackla på eps med..
Det var en bra ide! Med ex fiberförstärkt spackel då antar jag? Det blir stabilt nog även om epsskivorna ligger på en makadambädd?

Makadambädd mer än avjämning är ju heller inget måste

Nej men det blir
Makadambädd mer än avjämning är ju heller inget måste
Nej men min makadamädd blir mer eller mindre avlämning för att få komma upp i samma nivå över hela golvet. Har grävt i en ganska svag sluttning från en sula som slutar ca 18cm under tänkt golvnivå, på vissa ställen, på vissa ställen djupare.

Men jag börjar med och mer luta mot ca 120mm PIR eller XPS och sen lägga golvvärmen och ca 50mm fiberförstärkt flytspackel på det. Är det en rimlig konstruktion?

• Gilla
pierre_johan
  • Laddar…
Har man ont om plats på höjden kan man göra som kag gjorde i min tvättstuga. Platonmatta och som lyfte golvet från betongen. På den la jag spontad 6 mm fiberskiva och sen matta. Blev mjuk, varmt och skönt att gå på. Billigt pch enkelt.

K KlasseT skrev:
Nej men det blir

Nej men min makadamädd blir mer eller mindre avlämning för att få komma upp i samma nivå över hela golvet. Har grävt i en ganska svag sluttning från en sula som slutar ca 18cm under tänkt golvnivå, på vissa ställen, på vissa ställen djupare.

Men jag börjar med och mer luta mot ca 120mm PIR eller XPS och sen lägga golvvärmen och ca 50mm fiberförstärkt flytspackel på det. Är det en rimlig konstruktion?
Jag hade lagt 50mm vanlig betong bara, då kommer det kännas som en vanlig platta. 120mm PIR blir ju U 0,18, motsvarar 20cm gammal billig EPS S80 ungefär

Det är ju praktiskt i många fall men för mig blir de
Jag hade lagt 50mm vanlig betong bara, då kommer det kännas som en vanlig platta. 120mm PIR blir ju U 0,18, motsvarar 20cm gammal billig EPS S80 ungefär
Jo men en hade gärna sluppit vänta dom där 2-3 månaderna innan man kan färdigställa badrum och kanske i synnerhet bastun!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K KlasseT skrev:
Det är ju praktiskt i många fall men för mig blir de

Jo men en hade gärna sluppit vänta dom där 2-3 månaderna innan man kan färdigställa badrum och kanske i synnerhet bastun!
50mm betong torkar på 25 dagar ner till 85% RF om du kopplar på golvvärmen

P
K KlasseT skrev:
Det var en bra ide! Med ex fiberförstärkt spackel då antar jag? Det blir stabilt nog även om epsskivorna ligger på en makadambädd?
Ja fiberspackel blir bra med ett rotnät i.
EPS isolering duger gott, man skulle kunna tro att Rabbithole är en säljare av Pir😉visst har den bättre isolervärde men dyr som attans😢

• Galvaniserat armeringsnät 1145x745mm, visas som en del av diskussion om byggmaterial och isolering i forumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej! Ja jag får väl se om jag hitt att någon duktig gjutare här i stan. Känns som ett bra gjutet golv underlättar resten.

Men finns någon nackdel med skivor + betong/flyt i det avseendet att det är en tätare konstruktion? Hade tänkt lägga subfloor i gillestugan men allt ser så torrt och fint ut så där ligger nu gamla plattan kvar med plast under och uppreglat trä på och får göra det tillsvidare. Är eps-cement mer difföppen och medger att viss fukt kan avges via fogar?

Betong är mer öppen än cellplasten, men isolera extra på betong och sen kan man nog lägga golvspån direkt på egentligen

Ja, det låter som jag säljer PIR, jag är bara förespråkare för att man vid byggnation isolerar ordentligt. Men EPS Grafit varianterna kommer med λ0,031 så det är en bra medelväg, speciellt om man kan få in 20cm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.