Håller på att bygga en lekstuga.

Har inte isolerat golvet.
Kommer köra panel på utsidan, papptak på taket.

Ska man sätta någon vindduk mellan panel och stomme?

Tänker nog sätta Recoma-skivor från Byggmax i både tak och väggar och måla detta.

Behöves det isolering i tak och väggar?

Kommer inte ha någon värme i den.

• Haha
grovspacklarn
  • Laddar…
Jag ser ingen anledning att isolera ett hus som inte ska värmas upp.

Den enda anledningen jag kan se är att det blir mer inomhus-känsla med ljud och så med lite isolering.

G grovspacklarn skrev:
Den enda anledningen jag kan se är att det blir mer inomhus-känsla med ljud och så med lite isolering.
Ja det är tanken.
Men ska man sätta vindduk mellan stomme och Ytterpanel?

F Fredrik_Smedsgard skrev:
Men ska man sätta vindduk mellan stomme och Ytterpanel?
Det blir ju tätare så, men om du planerar skivmtrl på innerväggarna räcker säkert det.

F fribygg skrev:
Det blir ju tätare så, men om du planerar skivmtrl på innerväggarna räcker säkert det.
Så vindpapp är overkill om jag kör skivor invändigt?

Fundera annars på vindpapp, 70 isolering och skivmaterial i väggarna och isolering och skivmaterial i taket

Så vindpapp är overkill om jag kör skivor invändigt?

Fundera annars på vindpapp, 70 isolering och skivmaterial i väggarna och isolering och skivmaterial i taket
Det går ju utmärkt om du inte är känslig för kostnad och arbete.

F fribygg skrev:
Det går ju utmärkt om du inte är känslig för kostnad och arbete.
Så du tycker panel direkt mot stommen och bara skivmaterial mot stommen invändigt, ingen vindduk alls?

Vill du kosta på ska du givetvis bygga isolerat, med vindpapp och skivmtrl invändigt, man vet ju aldrig om nån framtida innehavare till lekstugan tänker ha den uppvärmda året om.

F fribygg skrev:
Vill du kosta på ska du givetvis bygga isolerat, med vindpapp och skivmtrl invändigt, man vet ju aldrig om nån framtida innehavare till lekstugan tänker ha den uppvärmda året om.
Även isolering då?
Men bara vindduk mellan Ytterpanel och stomme?
Ingen plast på insidan?

Ingen plast på insidan?
Inte om lekstugan inte ska vara permanent uppvärmd.

Bättre att hålla det öppet så fukten tar sig ut, iom att golvet inte är isolerat är övrig isolering ganska meningslös. Det är dessutom bra att höra barnen i lekstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.