4 617 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
isolera/ljudisolera avlopsstammar?
Har precis bytt en avlops stam som går från vinden i väggen 1 våning, i murstocken 1 våning (som jag brutit upp) samt öppet i källaren.
Jag ska nu bygga igen allt och funderar på hur jag bäst ljudisolerar/isolerar stammen, funkar det med vanlig isolering eller ska man använda något annat för ändamålet?
MVH/
Jag ska nu bygga igen allt och funderar på hur jag bäst ljudisolerar/isolerar stammen, funkar det med vanlig isolering eller ska man använda något annat för ändamålet?
MVH/
Har vagt för mig att det finns ljuddämpande rör (blå, till skillnad från de vanliga grå inomhusrören) men det är kanske en klen tröst nu när allt är monterat. Jag skulle nog bygga igen med dubbelgips och köra mineralull runt röret.
Jag väger mellan att bara klä befintliga rör klädda med dämpmattor.
Eller dämprör, men dämpmattor. Tycker det verkar lite svårt att fåtag på specielrör, säker väldigt dyra dessutom.
http://www.rehau.com/se-sv/bygg-och-anlaggning/tappvatten-och-spillvattensystem/avloppsror
här finns en tidigare diskussion: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/168864-ljuddampa-avloppet.html
Eller dämprör, men dämpmattor. Tycker det verkar lite svårt att fåtag på specielrör, säker väldigt dyra dessutom.
http://www.rehau.com/se-sv/bygg-och-anlaggning/tappvatten-och-spillvattensystem/avloppsror
här finns en tidigare diskussion: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/168864-ljuddampa-avloppet.html
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Om du kommer åt skulle du kunna montera fast rören med fästkopplingar av den typen som Rehau har till sitt ljuddämpande system. Armacell har ett material som man klär på rören för att dämpa stomljud, förmoligen för sent för det nu dock.
http://www.armacell.com/WWW/armacel...Document&Nav=03499AC88846F417C125781D003869E0
http://www.armacell.com/WWW/armacel...Document&Nav=03499AC88846F417C125781D003869E0
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
