31 469 läst ·
35 svar
31k läst
35 svar
Isolera krypgrund?
Hej på er allihopa!
Det är alltid kul att röra om i grytan lite, det var värst vad teorier det finns!
Jag tror det får bli som planerat, jag lägger frigoliten på plasten!
Tack för alla teorier!
Mvh Andreas
Det är alltid kul att röra om i grytan lite, det var värst vad teorier det finns!
Jag tror det får bli som planerat, jag lägger frigoliten på plasten!
Tack för alla teorier!
Mvh Andreas
friggan på plasten är det besiktningsmannen ville åt!!! inget annat..... Under sommaren är det värst då luften ute är betydligt varmare än i krypgrunden pga Markkylan!!!!!!! det gör att fukt kommer åt trä på undersidan av bjälklaget.
Det är säkert bra, men det finns ju redan en hel del grunder som inte är byggda på det viset och som man vill åtgärda. Det var väl det frågan gällde.Canuto skrev:
Om man däremot bygger nytt är det väl en annan sak...
Nja, det är ju inte helt säkert. Det är ju alltid en balansgång när man håller på med grunder... Uteluftsventilerade grunder är i (moderna konstruktioner i alla fall) normalt sett dimensionerade för s k reducerat grundläggningsdjup. Det innebär att man vid konstruktionen inte räknat med med än ca 200 mm isolering i bjälklaget för att medge visst värmeläckage till grunden som minskar tjäldjupet intill grundmurarna.
Eftersom Andreas (garagenisse) redan var inne på att isolera marken antog jag att han ansåg sig ha ett tillräckligt välisolerat bjälklag och höll därför med om att marken borde isoleras. Detta sker för att minska kondensproblemen, inte primärt för att få ett varmare golv. É'ru mé?
Eftersom Andreas (garagenisse) redan var inne på att isolera marken antog jag att han ansåg sig ha ett tillräckligt välisolerat bjälklag och höll därför med om att marken borde isoleras. Detta sker för att minska kondensproblemen, inte primärt för att få ett varmare golv. É'ru mé?
garagenisse skrev:Hej!
Har efter besiktningsmannens standardråd krafsat ut massa bröte ur krypgrunden, lagt på grus och en plastfilm. Efter massa annan rivning har jag fått massa frigolitskivor till övers som dessutom kostar lite att slänga. Kan jag lägga dem i krypgrunden för att isolera från markkylan och få mindre temperaturskillnad och dessutom mindre kondens i krypgrunden? Min tanke var att bara lägga dem på plastfilmen som ligger där idag.
Mvh Andreas
Hur fixade du in gruset på lättast sätt?
Jocke
Hej. Man isolera marken. Kolla: http://www.indoorair.se/kunskaps_torget/torpargrund/krypgrund.PDF
Jag har inga problem med fukt i grunden. Men jag har däremot kalla golv som beror på att huset är byggt -43 och har bara lite spån i bjälklaget. Jag kröp in i utrymmet som är 10 m långt och drygt 30cm högt!. Isolerade grunden med 15 cm cellplast och la 15 cm markisolering på marken. Sen stängde jag alla ventiler. Monterade en fläkt i varje lucka som stänger ingångarna som jag kröp in genom. Sen startade jag fläktarna som då skapar ett undertryck. På så vis får jag ner varm rumsluft från huset via springor som altid finns i gamla hus. Nu har jag 15 grader i grunden och varma golv. En "enkel" och ganska billig metod. Men som sagt jag har inga fuktproblem.
Janne
Jag har inga problem med fukt i grunden. Men jag har däremot kalla golv som beror på att huset är byggt -43 och har bara lite spån i bjälklaget. Jag kröp in i utrymmet som är 10 m långt och drygt 30cm högt!. Isolerade grunden med 15 cm cellplast och la 15 cm markisolering på marken. Sen stängde jag alla ventiler. Monterade en fläkt i varje lucka som stänger ingångarna som jag kröp in genom. Sen startade jag fläktarna som då skapar ett undertryck. På så vis får jag ner varm rumsluft från huset via springor som altid finns i gamla hus. Nu har jag 15 grader i grunden och varma golv. En "enkel" och ganska billig metod. Men som sagt jag har inga fuktproblem.
Janne
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hejsan, tänkte väcka en gamal tråd=)
Har bara en fundering. Om man nu sätter isolering under bjälklaget i krypgrunden. Hur märker man då om det skulle bli någon typ av mögelskador i bjälklaget eller liknande?
Hoppas ni förstår min fråga..
Har bara en fundering. Om man nu sätter isolering under bjälklaget i krypgrunden. Hur märker man då om det skulle bli någon typ av mögelskador i bjälklaget eller liknande?
Hoppas ni förstår min fråga..