Hej!

Har efter besiktningsmannens standardråd krafsat ut massa bröte ur krypgrunden, lagt på grus och en plastfilm. Efter massa annan rivning har jag fått massa frigolitskivor till övers som dessutom kostar lite att slänga. Kan jag lägga dem i krypgrunden för att isolera från markkylan och få mindre temperaturskillnad och dessutom mindre kondens i krypgrunden? Min tanke var att bara lägga dem på plastfilmen som ligger där idag.

Mvh Andreas

Vad jag begriper skall du inte lägga frigoliten på plasten utan du skall fästa den på undersidan av bjälklaget. (Limma eller spika fast)
Då gör den störst nytta!

Canuto skrev:
Vad jag begriper skall du inte lägga frigoliten på plasten utan du skall fästa den på undersidan av bjälklaget. (Limma eller spika fast)
Då gör den störst nytta!
Stämmer, lägg dem inte på marken...

Hej på er, och tack för svaren!

En sak undrar jag dock, stämmer det verkligen att man skall fästa dem i bjälklaget? Man isolerar väl mot markkylan i första hand? Dvs för att jämna ut temperaturskillnaden mellan uteluft och krypgrundsluft? Det är väl på sommaren man har störst problem med krypgrunden då varm sommarluft med mycket fukt kommer in i krypgrunden och kyls och kondenserar? Vad får man för effekt med isoleringen mot bjälklaget?

Mvh Andreas

Det gäller att förhindra värmen att gå igenom bjälklaget ner i kryputrymmet. Att lägga frigoliten på plasten gör icke ett dugg nytta, eftersom temperaturen mot bjälklaget blir densamma i stort sett, hur mycket frigolit du än lägger på plasten på marken. Frigoliten antar snabbt snabbt samma temperatur som marken eller den i kryputrymmet.
Undantaget är om du fyller hela kryputrymmet med frigolit så att ingen "rörlig" luft finns mot bjälklaget. Då gör den nytta.
Om jag nu fattar rätt!

Han vill ju öka tempen inne i krypgrunden, då är det ju läge att isolera marken som är kall! Typ varmgrund men då har man ingen isolering i bjälklaget. Jag har funderingar på att göra något liknande med markisolering eller lecakulor.

/Almis

fraro skrev:
Stämmer, lägg dem inte på marken...
Det är väl om man isolerar bjälklaget mer som man eventuellt kan få mer problem med fukt i krypgrunden?
Man får ju då ett mindre värmeläckage till grunden.
Men det är klart då får man ju sälja mer avfuktare ;)

Fuktproblem är ju ökänt med krypgrund, det logiska är ju att fästa dem på bjälklaget, men vet inte om man ska göra ens det.Själv bygger jag med sula, det är väl bara Älvsbyhus som envisas? :P

Göran skrev:
Fuktproblem är ju ökänt med krypgrund, det logiska är ju att fästa dem på bjälklaget, men vet inte om man ska göra ens det.Själv bygger jag med sula, det är väl bara Älvsbyhus som envisas? :P
Ja, visst finns det många hus med torpargrund som har problem med fukt. Men det finns även en hel del hus med platta som har problem. Enligt min mening så beror det mycket på marken där huset står.
Om man inte har problem med fukt/mögel i torpargrunden, så tycker jag inte att man skall isolera bjälklaget mer. Då kan man istället få problem.

Det låter väl sunt att isolera marken för att höja temperaturen inne i grunden,och då minska temperaturskillnaden .

Jag har kanske fått det här om bakfoten men varför isolera ovanpå plasten? Fukten går ju inte igenom den. Ju kallare bjälklag (= sätta frigolitskivorna på undersidan av bjälklaget) ju mindre kondens och teoretiskt i varje fall, mindre fukt och mögelproblen.
Dessutom bättre värmeekonomi.
Fast det allra bästa för att slippa mögelproblem helt och hållet är att bygga krypgrunden med (prefabricerade) betongbjälklag. Har inte förstått varför man överhuvudtaget bygger en krypgrund med träbjälklag. Det är till att ganska säkert be om problem!

Canuto skrev:
Jag har kanske fått det här om bakfoten men varför isolera ovanpå plasten? Fukten går ju inte igenom den. Ju kallare bjälklag (= sätta frigolitskivorna på undersidan av bjälklaget) ju mindre kondens och teoretiskt i varje fall, mindre fukt och mögelproblen.
Vänta nu, får man inte mer kondens om man har en kallare grund? När den varma utomhusluften kommer in i grunden under sommaren så kondenserar den ju mot kalla ytor. Eller menar du att man får mer kondens, men att den hamnar på undersidan av frigoliten, där det inte spelar någon roll?
Jag förutsätter att vi talar om en uteluftventilerad grund...?

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Nej, fukten passerar inte plasten, men det gör däremot kylan. Om man vill höja temperaturen i grunden och därmed minska kondensproblemen så ska man isolera marken. Påståendet "Frigoliten antar snabbt snabbt samma temperatur som marken eller den i kryputrymmet." förstår jag inte riktigt. På undersidan håller den marktemp - ja. Men själva idén med isolering är ju att upprätthålla temperaturskillnader. På isoleringens ovansida håller grunden alltså med hjälp av uteluften högre temp än marken sommartid vilket är positivt ur RF-synvinkel. Uteluften blir mindre benägen att kondensera.

Är man istället ute efter att minska sina uppvärmningskostnader och få varmare golv ska man isolera i/under bjälklaget, men då kanske man måste vidta andra åtgärder i grunden för att komma tillrätta med kondensen.

Tack Bob för förtydligandet, det var så jag också hade förstått det.

Det är fullt möjligt att jag har fel i mitt reonomang.
En sak är dock säker: Bygger man med (prefabricerat) betongbjälklag i krypgrunden slipper man alla bekymmer.
Jag har erfarenhet av båda typerna.
Att exponera trävirke (organiskt material) mot fukt är så gott som säkert att be om problem.
Det slipper man helt ifrån med betongbjälklag.
Tror nog inte att det är mycket dyrare.
Varför används egentligen inte dessa bjälklag mera frekvent än det tydligen göres?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.