4 817 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Isolera krypgrund...
Du har säker inte stora problem med din grund.
Om ett material ex har fuktats upp under en lång tid och tagit lukt "vi säger jordlukt" så går det att minska genom ozon"oxidation" upptorkning av materialet ,men att få bort allt går inte.
Finns ingen lukt i bostad så upprepar jag vad som sagts tidigare .
1: Det räcker med sorptionsavfuktare.
2: Finns lukt i bostaden så är problemet betydligt större.Då måste man utreda problemet och se till att rätt åtgärd görs.
Alltså skilj på viss lukt i grund och lukt i bostad.
Googla på microorganismer i byggnader byggnadsmaterial om du vill läsa ingående.
För att veta om mögelsskada pågår i material i byggnaden finns det 2 sätt
1:mögelhund
2:skicka materialprover till labratorium
Då ser man om det är en normalflora av bakterier ,svampar eller om det är ordentligt förhöjda värden. även om det är levande eller dött
Om ett material ex har fuktats upp under en lång tid och tagit lukt "vi säger jordlukt" så går det att minska genom ozon"oxidation" upptorkning av materialet ,men att få bort allt går inte.
Finns ingen lukt i bostad så upprepar jag vad som sagts tidigare .
1: Det räcker med sorptionsavfuktare.
2: Finns lukt i bostaden så är problemet betydligt större.Då måste man utreda problemet och se till att rätt åtgärd görs.
Alltså skilj på viss lukt i grund och lukt i bostad.
Googla på microorganismer i byggnader byggnadsmaterial om du vill läsa ingående.
För att veta om mögelsskada pågår i material i byggnaden finns det 2 sätt
1:mögelhund
2:skicka materialprover till labratorium
Då ser man om det är en normalflora av bakterier ,svampar eller om det är ordentligt förhöjda värden. även om det är levande eller dött
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
tack för svaren igen
den undertrycksfläkten som används idag ska ju dra luft t ex luft ifrån huset, via genomföringar såsom ledningar, rör, avlopp som kommer från huset. Luft utifrån kommer ja men det är bara en liten ventil som är öppen. Så mycket fukt tror jag inte det kommer in där. Kanske mer under sommaren.
Alla pratar om mögel, när jag var nere med besiktningsmannen ser allt bra ut, vi lyfte på brädor och han mätte fukthalt i bjälklag m.m och det ser väldigt bra ut. Mitt stora problem är brädorna mellan bjälklaget, det som håller upp isoleringen. Det är impregnerat trä, skulle vara så bra på 70-talet.... Men detta luktar starkt och lukten sitter även i isoleringen! Och det kommer upp i huset....luktar gammalt. Luktar mer nu när man vet att det finns där
Så jag hoppas när jag rivit ut all isolering & impregnerat trä att luktproblemet försvinner.
Och undertrycksventilationen blir nog utbytt mot en avfuktare....
den undertrycksfläkten som används idag ska ju dra luft t ex luft ifrån huset, via genomföringar såsom ledningar, rör, avlopp som kommer från huset. Luft utifrån kommer ja men det är bara en liten ventil som är öppen. Så mycket fukt tror jag inte det kommer in där. Kanske mer under sommaren.
Alla pratar om mögel, när jag var nere med besiktningsmannen ser allt bra ut, vi lyfte på brädor och han mätte fukthalt i bjälklag m.m och det ser väldigt bra ut. Mitt stora problem är brädorna mellan bjälklaget, det som håller upp isoleringen. Det är impregnerat trä, skulle vara så bra på 70-talet.... Men detta luktar starkt och lukten sitter även i isoleringen! Och det kommer upp i huset....luktar gammalt. Luktar mer nu när man vet att det finns där
Så jag hoppas när jag rivit ut all isolering & impregnerat trä att luktproblemet försvinner.
Och undertrycksventilationen blir nog utbytt mot en avfuktare....
När det gäller detta med att isolera krypgrunden med exempelvis isolering från LFS http://www.lfs-web.se/krypgrundsisolering lfs-25.htm, verkar det finnas två skolor. Framför allt när det gäller att isolera grundmuren tycker vissa att detta ska man definitivt göra, medan den andra skolan säger att man då får fuktproblem i syllen. Vad gäller här egentligen?
Klicka här för att svara