ANR -> Jag skulle rekommendera dig att även investera i en hygropro till acetecavfuktaren. Den sänker driftkostnaden något kolossalt då den även tar hänsyn till temperatur / RF. Vid lägre temperaturer kan det vara betydligt fuktigare utan att mögel kan gro. En normal hygrostat går endast på RF och håller således onödigt torrt när det inte behövs. Min avfuktare gick mer eller mindre hela tiden i sina körcykler innan jag kopplade imellan hygropron. Nu går den några veckor/år när det verkligen behövs. :-)
hygropro-diagramma.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
ANR och 2 till
  • Laddar…
Hmm intressant, jag läste igenom det som är skrivet på lfs om denna tillsammans med acetecavfuktaren och det verkar onekligen som en bra kombination! Det skulle dessutom lösa ett av problemen jag har att jag inte kan placera avfuktaren på det fuktigaste stället i krypgrunden (platsbrist). Med lite förlängningskabel kan jag ju sätta hygropro:n på den platsen och mätdata där styr igångsättning.

Återigen levererar alla kunniga/hjälpsamma på detta forum! 👍🏻

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Låter ju helt suveränt :-)

Bob_the_builder
Jag tror att den funktionen numera är inbyggd i Acetecs avfuktare.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Redigerat:
Aha! Så bra. Jag köpte min 2008 och då fanns inte detta :-) Köpte till hygropro 2010 då det gick åt mycket ström till den rackaren..

mg765 skrev:
Helt korrekt. Det är den i fuktstyrningsläge 3.

[bild]

Källa: [länk]
Där ser man! Då antar jag att hygrostaten är inbyggd i själva avfuktaren. Jag blev såld på hygropro:n likt förbaskad iom att jag då kan sätta den på den fuktigaste platsen i grunden. Jag hittar ingen egen lösning på acetecs hemsida så jag antar att den enklaste lösningen blir hygropro.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Så blir det ju i ditt fall. Bara att ställa hygron i Avfuktaren på max så sköter hygropron resten.

• Gilla
ANR
  • Laddar…
2 2433711 skrev:
intressant. varför inte istället spika upp mattan mot bjälklaget? omvänd som ett lock? Med tuna plastfolien mot golf?
Undrar jag med?!

Kan inte nog understryka. Plasten gör allt. Det är ju oftast bara den riktigt varma sommarluften som är bökig. Och Då men kanske enbart då kan du boosta med en kondensavfuktare (funkar utmärkt vid högre temperaturer och är tystare och snålare än skorpion).

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.