Har tänkt att göra om min krypgrund till vamgrund för vinterbonat permanentboende. Behöver lite råd...

1:Täta grundmuren från alla lufthål (finns idag inga ventiler).

2.Isolera marken med lecakulor eller med pordrän eller annan cellplast (kapliärbrytande material)
Fråga: Behöver jag plastfolie under. Är det någon fördel att lägga singel i botten, är det kapilärbrytande?
Om man lägger en plastfolie, vart vandrar fukten då?

3.Isolera grundmuren utifrån med pordrän
Fråga: grundmuren är uppmurad med natursten = ojämn yta, hur fungerar det?
Skall man isolera hela sockeln?

4. Lägga in värmeslingor (trygghetsvakten)
Jobbar trygghetsvakten på vintern och ger värme, det är ju torrare i en grund på vintern?

5:Isolera mellan golvreglarna?
Fråga:Behövs detta eller räcker det med dessa åtgärder.

6: Dränera runt grunden.

Kan nämna att krypgrunden inte är mer än 40cm.

Är ingen byggare, men varmgrund innebär ju att grunden ventileras med luft från bostaden. Du beskriver en grund som värms men utan att ventileras. Det fungerar inte. Vart skall ev fukt ta vägen?

Har läst att man typ bara skall ha ett ventilations hål så att det skapas undertryck alt en fläkt som drar ut fukten. Lite som ett våtutrymme.... Men detta e en djungel och man blir bara mer förvillad om man läser om det..

Jag fick följande råd i höstas och fått en torr torpargrund.
Grunden var väldränerad.
1 stoppa korsdrag i grunden
2 spika upp trygghetsvakten i trossbotten. (I vintras och våras låg den i standby.)
3 Lägga in byggplast och Isolera med elefantmatta
En kompis som är byggare kontrollerare fuktkvoten som tidigare låg enlig anticimex på 22% och den hade hamnat på 13-15%.Trygghetsvakten jobbade nu under sommaren med extremt fuktig luft. Förra året samma tid kondenserade det mot krypgrundsmuren.

Om man känner att man har kalla golv en vinterdag, går det att använda trygghetsvakten som en "liten" värmekälla för att få värme i grunden?

Du kan inte styra TV när den skall värma och jag tror inte att det blir SÅ varmt så att du känner nån större skillnad på golvvärmen.

Verkar som ni diskuterar olika saker här.

Varmgrund är en teknik där man ventilerar bostaden via en isolerad grund. Man har då inget isolerat bjälklag. Att konvertera en befintlig krypgrund till en varmgrund kanske går, men jag tror det är omständligt och medför vissa oförutsedda risker eftersom man kan riskera kondens lite härovar om inte isolerin gen är perfekt.

Fredrik ger information om hur man åtgärdar fuktproblem i en krypgrund - ett sammanhang där även Trygghetsvakten kan komma in som ett alternativ. De huvudsakliga fuktproblemen har man dock på sommaren, där de flesta avfuktningssystem visserligen medför en viss höjning av temperaturen i grunden, men man har knappast någon glädje av det komfort/energimässigt. Att värma grundutrymmet på vintern för att få varma golv vore knappast att rekommendera på grund av de dåliga energiförhållandena.

Undertrycksventilering av grunden - vilket man gör för att hindra dålig lukt att komma upp i bostaden - påstås ge varma golv även på vintern. Jag har svårt att tro det, men man kanske slipper goldraget från springor vid golvlisten?

• Gilla
Bartec
  • Laddar…
Om man konverterar till varmgrund från krypkrund gäller då att man isolerar väldigt bra och det verkar inte vara det lättaste med täthet och material. Sen borde det nästan bli omöjligt med golvvärme om man inte skall ha nån isolering mellan bjälklaget.

Är det någon som funderat på att lösa det så här? Man skaffar värmepump (vattenburet system) och bygger i en värmeslinga i grunden som matas ifrån värempumpen. Denna kan man ha igång på sommaren när fuktproblemet är som störst i grunden och värma den, man behöver ju ändå inte så mycket värme i kåken då. Sedan när det torkar till frammåt höstkanten så stänger man slingan som går ner i grunden. Skulle detta kunna vara en bra lösning?

Eller så värmer man den med solpaneler kopplat till en vattenburen slinga i grunden.
Det finns ju mycket solenergi att hämta på sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.