Hejsan!
Jag och min sambo köpte en timmerstuga maj 2018. Vi är riktiga noviser och förstod såklart inte alls vad vi gett oss in på. Vi såg ett fint läge vid en sjö på en stor tomt med konstant sol!
Efter köpet insåg vi att stugan stod rakt på marken (nästan under marknivå) och tomten sluttar något jävulusiskt och stugan står såklart längst ner på tomten.
Nu i vår ska vi gjuta betongplattor under tjälenivå och sedan plintar på plattorna så att stugan landar ca 60 cm ovan marknivå.
Bjälkarna/åsarna under golvet är genomruttna och ska bytas ut och i samma veva funderar vi på om det går att isolera golvet för att slippa förfrysa tårna under vintern som här i norr kan bli riktigt kalla.
Stugan är ca 30 kvm, strömlös men med vedspis och drömmen är att kunna utnyttja stugan året om de helger vi kan och vill vara där.
Vi har googlat massor men överallt står det olika tips och tankar på hur man bör göra i liknande situationer.
Nu vill jag såklart gärna höra om vad era tips är för just vår situation.
Vi kommer inte att isolera timmerväggarna men tanken är att säga upp nån skiva mot väggarna för att kunna sätta pärlspont samt tapet.
Så, hur tycker ni att vi ska isolera golvet? Går det ens?
Alla tips, idéer och tankar välkomnas!