3 508 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
isolera källare, vilka slags plugg när jag sätter fast reglar i betong?
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Skall isolera i källaren och sätta träreglar med luftspalt, isolera med frigolit och sedan gipsskivor på det..
Det är 186 till taket. jag måste ju ha plugg i betongväggen men vilken dimension på plugg och skruv? och hur många på varje regel? regeln är ju ca 2tum och sedan en luftspalt på 5mm och sedan ska ju pluggen in i väggen.
Fråga, Hur långa skruv, hur långa /grova plugg och hur många skruvar och plugg i varje regel?
Och vilka slags plugg?
Det är 186 till taket. jag måste ju ha plugg i betongväggen men vilken dimension på plugg och skruv? och hur många på varje regel? regeln är ju ca 2tum och sedan en luftspalt på 5mm och sedan ska ju pluggen in i väggen.
Fråga, Hur långa skruv, hur långa /grova plugg och hur många skruvar och plugg i varje regel?
Och vilka slags plugg?
Eller betongskruv/lättbetongskruv beroende på typ av material.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
H ej jag hakar på Fredrik A gör inte som du tänkt ,om du inte gillar mögel o elände,är väggen i behov av förbättring putsa om den o måla,isolera från utsidanfender stratocaster skrev:Skall isolera i källaren och sätta träreglar med luftspalt, isolera med frigolit och sedan gipsskivor på det..
Det är 186 till taket. jag måste ju ha plugg i betongväggen men vilken dimension på plugg och skruv? och hur många på varje regel? regeln är ju ca 2tum och sedan en luftspalt på 5mm och sedan ska ju pluggen in i väggen. hej jag hakar på Fredrik A gör inte som du tänkt ,om du inte gillar mögel o elände,är väggen i behov av förbättring putsa om den o måla,isolera från utsidan
Och vilka slags plugg?
Om du lägger in forcerad ventilation i väggen är det ok att isolera invändigt, t.ex. Nivell för vägg eller ventilerad Platon.
Om du ändå ger dig på att lägga luftspalt utan mekanisk ventilation måste du se till att luften kan röra sig fritt och ha öppningar både i sockel och tak för att fukten ska kunna vädra ut!
Om du ändå ger dig på att lägga luftspalt utan mekanisk ventilation måste du se till att luften kan röra sig fritt och ha öppningar både i sockel och tak för att fukten ska kunna vädra ut!
Inne på samma spår som tidigare svar. Helst icke isolering insida källarvägg. Däremot så går ju utvecklingen framåt och det rekommenderas väl idag att om man skall isolera invändigt så kör plåtreglar och farmacell skiva ist för gips. Om du även har en luftspalt mellan källarvägg och nya innerväggar samt ventilerar i sockel och ev taklist har du gjort så pass säkert som man kan göra och det finns då inget organiskt material som kan ta skada.
Ang plugg / expander så rekommenderar jag plugg då jag antar att du har en murad källar? Då fungerar inte expandern någe vidare.
Ang plugg / expander så rekommenderar jag plugg då jag antar att du har en murad källar? Då fungerar inte expandern någe vidare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden