Fogskum är omöjligt att få bort om det skulle behövas. Bygg en låda och fyll den med mineralull.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
B Borax skrev:
Men ja behöver fortfarande nån form av "luftspalt" det är ju iskallt rör som möter varm luft ?
Hur tänker du nu?
 
B Borax skrev:
Alla svarar olika... då kan ja ju ta fogskum.
För att vara helt ärlig så tycker jag att man skulle kunna försöka med liggunderlag eller en yogamatta (vilket som nu är billigare).
Så länge liggunderlaget kommer att ligga perfekt mot röret och alla skarvar är täta så blir det tillräckligt bra. Det blir åtminstone bättre än det som är idag.
 
B Borax skrev:
Hur gör jag för att isolera ett rör ? troligen gjutjärn funderar på ta 15cm plywood göra 90graders L få plats med nån form nere vid vattenlednings rören och sen fylla utrymmet 3-4cm runt hela röret med fogskum ända upp till taket..

hur blir det med kondens ?
Du kan inte få på armaflex isolering runt röret ? Finns med olika tjocklekar och med olika innerdiametrar speciellt för vanligt förekommande rör.
Svart snygg och effektiv och används ex. av värmepumps och VVS branchen för att isolera kalla och varma rör.
 
D droopy skrev:
Du kan inte få på armaflex isolering runt röret ? Finns med olika tjocklekar och med olika innerdiametrar speciellt för vanligt förekommande rör.
Svart snygg och effektiv och används ex. av värmepumps och VVS branchen för att isolera kalla och varma rör.
10mm matta med armaflex kostar 5000kr. spelar inte roll om den går få på runt röret.
armaflex med 100mm innerdiameter? hur många tusen kostar den?
 
C
B Borax skrev:
10mm matta med armaflex kostar 5000kr. spelar inte roll om den går få på runt röret.
armaflex med 100mm innerdiameter? hur många tusen kostar den?
Kör med liggunderlag från Rusta. Blir bättre än ingenting.
 
Det där är ju ett avloppsrör. Varför isolera det? Är utrymmet ouppvärmt? Annars lär röret bli ännu kallare om det isoleras från inomhusluften, som borde vara varmare än ytterväggen.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det där är ju ett avloppsrör. Varför isolera det? Är utrymmet ouppvärmt? Annars lär röret bli ännu kallare om det isoleras från inomhusluften, som borde vara varmare än ytterväggen.
Röret går från utsidan av huset troligen från taket. Se bild. Nja inte ouppvärmt det är en toalett.
 
Blir det kondens på röret i dag?
 
useless useless skrev:
Blir det kondens på röret i dag?
Nej
 
Sittställning
För att vara helt ärlig så gillade jag fogskum tanken, den borde funka kanon
 
B Borax skrev:
Nej
Varför ska du då använda dyr Armaflex?

Vilket problem är det du vill lösa?
 
  • Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska du då använda dyr Armaflex?

Vilket problem är det du vill lösa?
jag vill inte använda armaflex läs post #10
jag vill ha det billigaste alternativet

det är iskallt om ryggen och varmt om knäna.
det är ingen kondens just nu, just därför undrar jag om det funkar med Fogskum.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Om du ändå ska bygga en låda runt så är det enklast att trycka in vanlig mineralull innan du stänger den. fogskum är kletigt och omöjligt att få bort den dagen det behövs.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.