Vi står i begrepp att köpa ett äldre hus billigt och som vi inte är beredda att lägga så mycket pengar på. Dock saknas vettig isolering. Huset är byggt kring 1900. Det är Träfiberskivor inne, plankvägg och sen ytterpanel som är i fint skick och vackert målad.

Jag vill nu undvika att byta ytterpanelen och istället isolera inifrån. Dessutom måsta all el slitas ut så det passar av flera skäl. Väggarna inne är i dåligt skick osv.

Min fundering nu är hur jag bäst gör detta?
Ska jag regla och använda cellplast och gips? Räcker det i så fall med 50 mm cellplast?
Andra fiffiga förslag? Jag vill ju inte bygga på allt för mycket på väggarna eller ska jag satsa på en rejäl mineralullsskiva?
Är det gips när det är yttervägg som gäller eller kan jag ta ngt annat?

Huset i övrigt kommer att kräva en del jobb, men i dagsläget ska tex tvåglasfönstren inte bytas. Tacksam för erfarenheter, råd och tips.

Jag har gjort så att jag reglar på 70 mm (2'x3') och gipsar på det. 70mm isolering räcker väldigt långt, plast skippar du eller om vindspärr helt saknas typ en vindpapp innan reglarna. Man kan räta upp väggar och få väck allt "dåligt" samt gömma allt i väggarna.

Det som är knivigt är fönster och dörrkarmar, kräver lite pill och jobb. Men det går och det blir bra om man är noga.

Stenull körde jag på mest för att jag inte gillar glasullens kliegenkaper.

Cellplast är brandfarligt och lämpar sig bättre utomhus. Byggmax säljer glasull billigt. Tjocklek avgör du själv, det viktigaste är att du inte får kondens på fel ställen. Det är billigare att göra rätt än att göra om.

Tack för tipsen. Lite kompletterande frågor dock. Helt klart så avråds fr Cellplast även om jag skulle lägga gips utanpå. Då föreslås stenull, men även Västkustskivan. Nu undrar jag om jag fattat rätt: Är förslaget att använda västkustskivan för innerväggarna? Vad vinner jag på det i förhållande till att använda vanlig sten eller glasull? Kan jag regla mindre och tex som på yttervägg använda distanser?

Västkustskivan är stenull (iaf. Paroc) med ett tunnt glasfiberskikt för hanterbarhetens skull som jag satte kant i kant utan reglar mot ytterväggen (från insidan) sedan reglar mot dessa och isolering imellan + plast & OSB/gipsskivor.

Skivan har jag bara ställt mot väggen och fixerat med en brädstump och en träskruv i mitten och skruvat så att skivan kläms fast, sedan på med nästa skiva.
När men sedan ställer reglarna mot så klämmer man fast skivan med dessa och brädstumpen kan avlägsnas.

Detta gör att man får bort den köldbrygga som blir om man ställer reglarna direkt mot väggen.

Trä ger inga stora köldbryggor det isolerar ganska bra faktist, tur är det för min del ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.