Alla som tänker svara att det är bättre att isolera utsidan, kan lämna tråden.

I vår källare från 1937 så är väggarna gjutna. För 15 - 20 år sedan isolerade jag två källarytterväggar i bagarstugan med 45 mm rockwool, träreglar och spånskiva 10 mm.

Jag fick aldrig till ngn bra anslutning mot cementgolvet och det hela har sett lite ofärdigt ut. Dessutom så får man lite dåligt samvete över att det är "fel" gjort.

Nu tänkte jag riva bort alltihopa och istället bara putsa och måla med diffusionsöppen färg. Idag rev jag bort delar av isoleringen, och hu vad kallt det var där bakom. Den har alltså gjort nytta och nu känns det som att jag inte vet hur jag ska gå vidare, då isolering av väggarna kanske är behövlig.

Vad ska man då ta till när man inte vill använda uppregling och glas- eller stenull?

S
Jag är ingen byggare men jag skulle använt platonmatta på golvet och lagt dubbel aquaboard över platonmattan. Väggarna skulle jag reglat ett par centimeter ifrån väggen med metallreglar och sett till att platonmattan gick under reglarna. Jag skulle använt aquaboard utanpå reglarna. Jag skulle dragit ståltråd bakom reglarna så isoleringen inte skulle komma i kontakt med väggen och längst upp på flera ställen skulle jag haft ventiler.

Mja, något sådant skulle jag nog gjort.

Nu lämnar jag tråden....;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.