Hej! Jag har nyligen köpt en villa i mittersta Skåne, med ett stort fint garage på gården som ska bli hobbyverkstad.

Garaget är ca 60m3, och det står på betongplatta med betongväggar och plåttak, med en "vind". Planen är att invändigt isolera garaget med glasull och täcka med gipsplattor. Jag tänkte också lägga golv i större delen av garaget, förutom ett lagom område framför porten där bilen kan stå.

Eftersom jag är ny husägare så tänkte jag att det här är ett lämpligt nybörjarprojekt innan jag börjar gå loss på huset. Är det kaxigt? Jag är hyffsat duktig på det praktiska, men jag vill ju att ska bli rätt också.

Det jag undrar är om det är något särskilt jag bör tänka på innan jag börjar? Det lär väl ska sättas någon form av fuktspärr mellan väggen och isoleringen? Hur mycket kan jag räkna på att golvytan "äts upp" av de nya innerväggarna? Finns det någon generell materialkostnad per yta utrymme som ska isoleras?

Det sitter också helt fantastiska gamla välvda stallfönster i gjutjärn i garaget. Dessa är englas och lär ju läcka värme som ett såll. Finns det något smidigt sätt att förbättra isoleringen utan att drastiskt påverka det estetiska?

Z Zoofus skrev:
Hej! Jag har nyligen köpt en villa i mittersta Skåne, med ett stort fint garage på gården som ska bli hobbyverkstad.

Garaget är ca 60m3, och det står på betongplatta med betongväggar och plåttak, med en "vind". Planen är att invändigt isolera garaget med glasull och täcka med gipsplattor. Jag tänkte också lägga golv i större delen av garaget, förutom ett lagom område framför porten där bilen kan stå.

Eftersom jag är ny husägare så tänkte jag att det här är ett lämpligt nybörjarprojekt innan jag börjar gå loss på huset. Är det kaxigt? Jag är hyffsat duktig på det praktiska, men jag vill ju att ska bli rätt också.

Det jag undrar är om det är något särskilt jag bör tänka på innan jag börjar? Det lär väl ska sättas någon form av fuktspärr mellan väggen och isoleringen? Hur mycket kan jag räkna på att golvytan "äts upp" av de nya innerväggarna? Finns det någon generell materialkostnad per yta utrymme som ska isoleras?

Det sitter också helt fantastiska gamla välvda stallfönster i gjutjärn i garaget. Dessa är englas och lär ju läcka värme som ett såll. Finns det något smidigt sätt att förbättra isoleringen utan att drastiskt påverka det estetiska?
Isoleringen gör ingen nytta om du inte ha en värmekälla.
Vad gäller fönstren så kan man sätta ett innerfönster. Snyggast är ju en smäcker träbåge som följer konturerna med enkelglas. En möbelsnickare kan göra det.
En sniklösning är att köpa plexiglasskivor och såga till dom. Tanken med båda är att hindra fri cirkulation av inneluften mot den kalla glasytan.

Betong säger du. Är det gjutet eller är det murat? Hur tjocka är väggarna? Vad har du för fasad?

T Thomas_Blekinge skrev:
Isoleringen gör ingen nytta om du inte ha en värmekälla.
Vad gäller fönstren så kan man sätta ett innerfönster. Snyggast är ju en smäcker träbåge som följer konturerna med enkelglas.
Planen är att sätta in den gamla luftvärmepumpen som idag sitter på huset, när vi byter den inom kort.
Har också en 5kw värmefläkt som jag använder i dagsläget.

Gillar starkt idén med att göra ett matchande innerfönster!

Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Betong säger du. Är det gjutet eller är det murat? Hur tjocka är väggarna? Vad har du för fasad?
Fantastiskt bra frågor, här lyser jag med min oerfarenhet. Väggarna är uppskattningsvis ca. 15cm tjocka, får gå ut och mäta. Fasaden på huset (stenhus från 20-talet) är putsat tegel, och garaget matchar, men osäker på om det bara är målad betong, eller också murat. Garaget brann ned för ca 15 år sedan fick jag höra, vet inte hur mycket av det som står kvar är original.

Att värma ett garage med 15cm stenväggar, oisolerad betongplatta och enkel fönster lär kräva en del effekt, räcker dagens värmefläkt till och hur många timmar måste du isåfall köra den för att få en behaglig temperatur?

F fribygg skrev:
Att värma ett garage med 15cm stenväggar, oisolerad betongplatta och enkel fönster lär kräva en del effekt, räcker dagens värmefläkt till och hur många timmar måste du isåfall köra den för att få en behaglig temperatur?
Jag har inte ens försökt. Just nu ställer jag fläkten där jag jobbar på ett behagligt avstånd och kör på en lägre effekt. Bara tillräckligt för att få lite funktion i fingrarna.

En fråga att ställa dig är om du vill spackla och måla. I mitt garage gäller målat men inte spacklat, då duger osb som väggbekländnad (=jag är lat). Mycket bättre att hänga saker i och med betongvägg borde brandskyddet finnas ändå.
Skruvade tom ner en skiva för lite fix bakom väggen utan problem tack vare avsaknad av spackel över skruvarna.

M Mellanbarn skrev:
En fråga att ställa dig är om du vill spackla och måla. I mitt garage gäller målat men inte spacklat, då duger osb som väggbekländnad (=jag är lat). Mycket bättre att hänga saker i och med betongvägg borde brandskyddet finnas ändå.
Skruvade tom ner en skiva för lite fix bakom väggen utan problem tack vare avsaknad av spackel över skruvarna.
Hade nog inte ens tänkt varken spackla eller måla (också av lathet), men det ser kanske lite tråkigt ut med nakna gipsskivor. Bra tips med OSB, kommer vilja sätta upp mycket saker på väggarna så det ska jag tänka på!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.