Byggahus.se
Jag tänkte isolera mitt garage för att kunna hålla minst nollgradigt under vintern.

Garaget är ca 30kvm med snedtak med oisolerat betonggolv. Taket består av plåttak, läkt, tjärpapp och råspont.

Bilden visar hur takreglarna ser ut

Nu till min fråga
Jag tänkte sätta isolering mellan takreglarna (18cm) och sen sätta ångspärr, och därefter gips.
Hur mycket luftspalt bör jag ha?
Behöver jag ventilera luftspalten i varje fack?
Hur hade ni gjort?

Ställ gärna följdfrågor, om ni undrar nått eller om jag missat något

• 3792367F-4071-4795-BB3D-CBBD807A88EA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen!

Iom att det är tätt uppåt (takpappen), så måste det finnas en ventilerad luftspalt direkt under råsponten, (i varje fack).
Luftspalten rekommenderas att vara 45 mm, men personligen tycker jag det är överdrivet. Så 20 - 45 mm efter tycke och smak, samt utrymme. Idealt går den då rakt ut genom väggarna, men kanske ligger hammarbandet där (i vägen)?
Edit: När jag nu tänker efter så lär naturligtvis inte hammarbandet ligga i överkant av takreglarna, så då går det kanske bra att få ut en ventilationsspringa.

En standardtjocklek på isolering är 145 mm, vilket ger 35 mm luftspalt. Om syftet är att endast klara frostfritt så bör det räcka. Lite osäker på om det även gäller norra delen av landet, men troligtvis. Om inte så är det enklaste att sätta 45 x 70 mm som glespanel och lägga 45 mm isolering mellan. Cc-avstånd mellan takreglar ska vara 30 cm.

För byggnader som inte är permanentuppvärmda, (och inte har extremt tjock isolering), så kan det vara ok att strunta i plast/ångspärr. Dock iom att det är ett garage som ska hålla plusgrader så kan det tänkas bli väldigt fuktigt om en vinterblöt/kall bil körs in dagligen. Då kan plast kanske ändå vara lämpligt.

• Gilla
Mjorne
  • Laddar…
Tack Oldboy för ett bra och utförligt svar. Det låter vettigt och jag gör så, dvs jag gör ett ventilationshål så högt och nära takregeln jag kan komma i varje fack. Jag kör på 145 mm isolering.

Jag såg att Biltema har 10cm runda ventilgaller, som jag funderar på att använda för att täcka hålen på utsidan.

Glöm inte att ha pappad isolering. Pappen uppåt mot luftspalten (vindskydd).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.