Ska göra om ett kallgarage till varmgarage, så man kan värma det till typ 18 grader. Har tagit offert på betongplatta men tänkte bygga resten själv. Ska bland annat ha det som gym så vill högt till tak ha innertak så högt upp som möjligt, och lämna delar av takstolarna synliga. Det sitter plåttak med en plast under, hur bör man isolera i detta fall? Behövs någon luftspalt? Takstolarna är 190mm och sitter på 1200mm avstånd.
När det gäller väggarna, kan jag sätta in isolering mellan reglarna (90mm), sedan ångspärr och typ OSB-skiva?
Tacksam för hjälp!
//Oskar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När det gäller väggarna, kan jag sätta in isolering mellan reglarna (90mm), sedan ångspärr och typ OSB-skiva?
Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp!
//Oskar
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Vad bra att det finns plast under plåten 
Kolla alla träreglar som plåt / plast sitter infästade mot , inträngande fukt / regnvatten syns rätt tydligt .
Det normala när man bygger med plåttak är råspont med takpapp + läkt som plåten fästs mot .
Då krävs en luftspalt mellan isolering / råspont .
I ditt fall har du inget organiskt material , du har även inget andra skyddsnät om nederbörd tränger förbi plåt / plast
Iom. att plasten sitter på den kalla sidan av klimatskalet så bör du ha luftspalt , sen kan du isolera mot det .
Vill du använda diffplast i taket ser jag inga problem med det .
Hur är ytterväggar konstruerade , ser plyfa + reglar , hur ser utsidan ut , träpanel med luftspalt eller ?
Kolla alla träreglar som plåt / plast sitter infästade mot , inträngande fukt / regnvatten syns rätt tydligt .
Det normala när man bygger med plåttak är råspont med takpapp + läkt som plåten fästs mot .
I ditt fall har du inget organiskt material , du har även inget andra skyddsnät om nederbörd tränger förbi plåt / plast
Iom. att plasten sitter på den kalla sidan av klimatskalet så bör du ha luftspalt , sen kan du isolera mot det .
Hur är ytterväggar konstruerade , ser plyfa + reglar , hur ser utsidan ut , träpanel med luftspalt eller ?
Redigerat:
Tack för tipsen, ska kolla efter fukt!Tomture61 skrev:
Vad bra att det finns plast under plåten
Kan jag lägga typ masonitskivor som luftspalt direkt på de tvärgående reglarna i taket då eller borde man ha ytterligare distanser så det blir bättre luftflöde?
Ytterväggarna är som du sa, reglar, plywood, sen längsgående läkt och sedan panel. Tog några bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Andemeningen med luftspalter är att de är öppna i bägge ändar . Fyller ingen funktion annars , luft ska kunna strömma i luftspalten och vädra ut fuktig luft .O oskarer9 skrev:Tack för tipsen, ska kolla efter fukt!
Kan jag lägga typ masonitskivor som luftspalt direkt på de tvärgående reglarna i taket då eller borde man ha ytterligare distanser så det blir bättre luftflöde?
Ytterväggarna är som du sa, reglar, plywood, sen längsgående läkt och sedan panel. Tog några bilder:
[bild] [bild]
Tack, det är ju rimligt, då fixar jag det. Har du någon tanke om väggarna? Kan jag lägga isolering direkt mot plyfan mellan reglarna?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Med tanke på situationen , jaO oskarer9 skrev:
Lite för mycket jobb att göra om utsidan
En luftspalt funkar ungefär som självdrag , när solen ligger på utsidan av byggnaden så blir det varmt bakom panelen , varm luft vill uppåt och tar med sig sval luft längst ned .
Redigerat:
Tjena, har du gjort klart det här? Och hur har du gjort? Tacksam för svaret!
Yes!nicky.vuerstaek skrev:
Jag satte läkt först sen oljebehandlad masonit, som en sorts luftspalt där ev. kondens kan rinna nedåt.
Sedan cellulosaisolering, som kan torka upp om det skulle bli blött, och sedan läkt och träbetong som innertak på det.
Najs! Tack för svaret 😁O oskarer9 skrev:
Har du kanske också en kort av det?
Men bra beskrivning iaf!
Hade ingen bild där man ser första läkten, men på den här bilden kan du se det mesta! Läkten som masoniten är fäst i ligger längs med takstolarna så det kan rinna ev kondensvatten. Det är öppet uppe i nock och längst ner så det kan vädra.nicky.vuerstaek skrev:
Klicka här för att svara