Har tänkt isolera garage. Det är delvis "hobbybygge" från förrförra ägaren, så håller inte direkt korrekt standard i alla avseenden dessvärre.
Väggarna i nuläget är konstruerade inifrån-ut:
120x45 mm väggregel med cc 600 (de flesta)
vindpapp
45x45 spikläkt
145x22 stående ytterpanel 22x45
Medan konstruktionen i väggarna jag tänkt mig med isoleringen:
12mm gipsskiva
18mm Osb
45x45 reglar + 45mm glasull
Ångbroms
145x45 reglar + 90mm + 45 mm glasull
Vindpapp
45x45 spikläkt
145x22 ytterpanel
Taket har 200x45 takstolar/taksparre. 145x45 "vindsbjälke" som spänner 4500mm. Pga lutningen så går det inte att lägga isolering mot vindbjälklaget i hela garaget, i de yttersta delarna blir det för låg takhöjd och en del måste läggas mellan taksparrarna.
Har tänkt följande konstruktion:
Låga delarna av taket, utifrån och in:
Plåttak
Takpapp
takspånt
200 mm taksparre med 30mm luftspalt + 170 mm isolering
ångbroms
45x45 reglar + 45mm isolering
12mm OSB
12mm gipsskiva
Höga delarna med kryputrymme:
Plåttak
Takpapp
takspånt
200 mm taksparre med 30mm luftspalt + 170 mm isolering
ångbroms
45x45 reglar + 45mm isolering
28x70 glespanel
12 mm OSB
Vill få avstånd till ångbromsen så jag kan dra i skruvar, tänkte använda 18mm OSB i väggar så det håller för hyllplan etc., därav 45x45 reglar utanpå. Kanske onödigt mycket isolering i väggarna med 120+45mm?
Använder ångbroms istället för ångspärr eftersom garaget kommer hålla så pass låg temperatur, men kommer det bli för mycket isolering med konstruktionen? Borde jag ha ångspärr istället?
Lite bilder på hur vägg och låga resp höga delarna av taket ser ut:
Visa bilaga 702831 Visa bilaga 702832 Visa bilaga 702833 Visa bilaga 702834
Någon som ser någon risk med min tänkta konstruktion? Borde jag tänka annorlunda på något sätt?