Hej!

Jag har en fundering om hur man går tillväga för att isolera en del av vårt hus.

Huset är en gammal skånelänga som går i vinkel med en stalldel.

Boningsdelen är isolerad och klar. Men på andra sidan köket finns idag en "tvättstuga" som vi vill utöka köket med. Golvvärme är indraget.

Ytterväggar ser i dagsläget ut så här utifrån sett. Frigolit ca 4-5cm som gamla ägaren satt dit, tegelväg och längst in är det en förmodligen lervägg (korsvirke).
Ytterst ska jag klä med trä.
Men hur isolerar jag väggarna? Jag har hört att isoleringen bör komma så långt ut som möjligt för att hålla kylan ute.
Men i detta läget har man kanske inget val annat än att isolera inifrån?

Sen är det en innervägg som vetter mot stalldelen, som består av putsade lecablock.
Hur isolerar man den?

Du har ingen möjlighet att öka på isoleringen? alltså figoliten? med typ det dubbla innan du klär väggen med trä?

Innerväggen, du ska ha en luftspallt i mellan isoleringen & lecablocken.

Typ så här..
http://www.isover.se/sw29610.asp

Tack för svaret!
Menar du att 8-10cm frigolit räcker som isolering?
Det verkar nästan som om innerväggen blir bättre isoleriad än ytterväggen. Är frigoli(cellplast så bra att isolera med?

Isolering av gamla hus är en känslig fråga, och korsvirkeshusen med sina väggar av trä och lera kan snabbt förfalla om fukt stängs in i väggarna.

Frågan har diskuterats en del på byggnadsvårdsforum. Jag ska se om jag kan hitta dom trådarna och lägga in länkar här.

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/92538-renovering-av-korsvirkeshus.html
(återkomme med fler om jag hittar...)

En viktig princip är att det inte får vara några täta skikt någonstans som stoppar fuktvandringen. Alltså är frigolit inte något lämpligt isoleringsmaterial!

Träfibercementplattor har jag fått tips om. Många gör så att dom bygger en inre vägg av leca, med en luftspalt gentemot ytterväggen. Det går säkert bra, om man gillar supertjocka väggar med djupa fönstergluggar (det gör inte jag ;) ) Andra menar att det sker relativt lite värmeförlust genom väggyttan på en skånelänga, och att den därför lika väl kan förbli oisolerad. Bättre lägga krutet på att isolera uppåt, täta dragiga fönster, etc.

Om det är ett gammalt korsvirkeshus så råder jag dig ta kontakt med länsantkvarien för rådgivning innan du sätter igång stora projekt.

Redigerat:
Tack Sommartorparn för matnyttig info.

Jag kan bara hålla med Sommartorparn angående cellplasten. I en korsvirkeslänga med lerväggar pågår en kontinuerlig fuktvandring; dels skall den uppvärmda, fuktiga inomhusluften ta sig ut någonstans, dels sugs viss markfukt upp kapillärt i lerväggen. Har du cellplast i ytterväggen är du ute på minerad mark då du stoppar fuktvandringen. Här får man nog välja väg. Antingen plockar man bort cellplasten i ytterväggen, har en diffussionsöppen konstruktion och låter huset andas bort fukten som det var tänkt från början. Vill du behålla den täta ytterrocken av cellplast får du nog bygga ett modernt hus inuti med en tät diffussionsspärr närmast det uppvärmda rummet. Inomhusluften kan man alltid ventilera bort via ventiler men kvarstår gör ju problemet med den inbyggda lerväggen som suger upp markfukt. Då tar du kanske bort den för att eliminera fuktproblemet och vips har du trollat bort din gamla 1860-talslänga och fått ett modernt hus!

Utan att ha sett ditt hus kan jag tipsa om hur jag skulle ha gjort, baserat på egna erfarenheter av korsvirkeshus. Riv bort cellplasten. Helst genast! Sätt upp vindpapp och en fin locklistpanel på utsidan. (Målad i Falu Ljus och ohyvlad om du bor utanför tättbebyggt område. Bor du i ett av Skånes fiskelägen väljer du hyvlad panel och linoljefärg.) Bygg sedan en innervägg som tillåter fuktvandring. Här finns flera alternativ; Lecasten och luftspalt, korsvirkesvägg med tegel eller Leca i facken, regelvägg med skivmaterial och ekofiberisolering eller träullsskivor som du putsar med kalkbruk.

I mitt eget hus har vi murat med 60mm lecasten och luftspalt. Lecaväggen putsades med kalkbruk. Att mura med lersten kan ju också vara ett alternativ, ofta kan man se annonser på Blocket med lersten som skänkes mot avhämtning.

Som nybliven ägare till en skånelänga har du nytta av att läsa följande böcker, som bör finnas på bibliotek:

"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)

"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgivare)
Alternativt namn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-9

Vill också tipsa om föreningen "skånska gårdar" (vars hemsida tydligen just nu är under omgörning).

Ett grundtips vad gäller gamla hus är att göra så lite som möjligt till en början och i stället satsa på att lära sig om huset, se hur det fungerar att bo i, läsa på, och rådgöra med sakkunnigt folk. Det är lätt att fördärva ett gammalt hus, men svårare att återställa.

Mycket glädje med huset! :)

Bjarne: Tack så väldigt mycket för matnyttig information.

Sommartorparn: Tack för boktipsen, jag gick direkt in på www.bokborsen.se och vips, där fanns båda böckerna för sammanlagt 300kr. Det tyckte jag det kunde vara värt.
Återigen, tack för alla tips i tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.