Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tilläggsisolerade insidan med 45mm hunton träfiber och ångbroms. Hade gärna gått utåt men fasaden är nybytt tyvärr. Kändes som en reko kompromiss. Har likt dig ganska tight takfot också så tveksamt hur mycket jag kan få till på utsidan +gisslet med att flytta ut alla fönster, nya smygar etc.
Hej Viktor
Jag är på väg att göra samma tilläggsisolering som du, men frågar mig på vilken sida av den nya 45 mm hunton jag bör sätta ångbromsen, direkt under gipsen eller mot befintliga råspont/plankväggen?
 
E ekb937 skrev:
Hej Viktor
Jag är på väg att göra samma tilläggsisolering som du, men frågar mig på vilken sida av den nya 45 mm hunton jag bör sätta ångbromsen, direkt under gipsen eller mot befintliga råspont/plankväggen?
Max 1/3 av den totala isolertjockleken innanför ångbromsen är en tumregel
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Max 1/3 av den totala isolertjockleken innanför ångbromsen är en tumregel
Yes den regeln vet jag, min nuvarande vägg är tunn. Inte mer än 9cm exkl. mexitegel, den består totalt sätt av
Mexitegel- vindpapp-spån?-papp-karbamidskum-20mm råspont.
Tanken är att lägga på 45mm Hunton på insidan samt gips. Och en ångbroms.
Vet inte om man kan räkna hela det gamla kalaset som 2/3?
 
45mn Hunton är väl då 50% av din isolertjocklek då. Eller vad det där skummet nu är. Sätt ångbromsen direkt innanför Hunton skivan.
 
E ekb937 skrev:
Hej Viktor
Jag är på väg att göra samma tilläggsisolering som du, men frågar mig på vilken sida av den nya 45 mm hunton jag bör sätta ångbromsen, direkt under gipsen eller mot befintliga råspont/plankväggen?
Jag satte min mellan gips och osb. Så sett inifrån väggen gips-ångbroms-osb-45mm huntonträfiber-22mm råspont-50mm plankvägg-22mm råspont-13mm tretex typ-vindpapp-luftning-panel. Har för mig att man rekommenderade att ha den så när den varma sidan som möjligt. Funktionen är väl att hindra fukten i ångform att komma in i isolering - kylas ner - kondensera.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.