pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom ingen har anmÀrkt pÄ det Ànnu sÄ gör jag det. Det Àr inget Attefallshus om det Àr frÄn 60-talet.
Redan i första svaret bara, #2 😉
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom ingen har anmÀrkt pÄ det Ànnu sÄ gör jag det.
Du Àr ovanligt sen pÄ bollen..

Har du nÄgra förslag till TS angÄende isoleringen som Ànnu inte nÀmnts i trÄden?
 
Det mĂ„ste ju rĂ€knas till ovanligheten att ha en trĂ„d dĂ€r alla svarande har en "bĂ€sta svar" pott pĂ„ >10, potentialen för att fĂ„ till en lösning i vĂ€rldsklass Ă€r ju skyhög 😉
 
F fribygg skrev:
Du Àr ovanligt sen pÄ bollen..

Har du nÄgra förslag till TS angÄende isoleringen som Ànnu inte nÀmnts i trÄden?
Sorry, missade det inlÀgget.

Rörande taket sÄ hade jag aldrig vÄgat isolera det utan luftspalt. Men det Àr ju inte sÄ svÄrt att fÄ till sÄ varför ens fundera pÄ det?
 
Det jag tycker Àr mest kenpigt att förstÄ med luftspalten Àr hur man fÄr cirkulation pÄ luften. I nocken kan man som sagt öppna upp med ett par ventiler (som jag antar kommer hamna bakom isoleringen), men hur det ska se ut nere i takfoten begriper jag inte. Ska man göra hÄl Àven dÀr, lÀngs med alla fyra vÀggarna?
 
E Erik_91 skrev:
Det jag tycker Àr mest kenpigt att förstÄ med luftspalten Àr hur man fÄr cirkulation pÄ luften. I nocken kan man som sagt öppna upp med ett par ventiler (som jag antar kommer hamna bakom isoleringen), men hur det ska se ut nere i takfoten begriper jag inte. Ska man göra hÄl Àven dÀr, lÀngs med alla fyra vÀggarna?
Risken för fukt, som hÀr verkar vara lÄg, Àr avgörande. I mitt garage har jag ventilation uppÄt som slutar i den oisolerade vÀggen pÄ vÄningen ovanför (jag har en inglasning pÄ vÄningen ovanför garaget, men det Àr matta pÄ taket och denna Àr ventilerad in i vÀggen pÄ inglasningen och in under panelen pÄ huset pÄ resten av taket. I nederkant Àr det insektsnÀt över en öppning dÀr droppande vatten kan leta sig ut. Inte för att det nÄonsin kommer att rinna vatten pÄ skivan jag har mot luftspalten, men det Àr ju korkat att inte göra sÄ.

Du behöver bara öppning vid takfoten och vid nocken pÄ varje fack. Om du sÀtter en lÀtt böjd masonit mellan takstolarna sÄ för du allt eventuellt vatten till mitten sÄ en liten ventil pÄ mitten dÀr vattnet kan droppa ned och dunsta bort bör rÀcka mer Àn vÀl (Àven om det troligen aldrig kommer att komma en droppe dÀr)
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Tomture61
E Erik_91 skrev:
Det jag tycker Àr mest kenpigt att förstÄ med luftspalten Àr hur man fÄr cirkulation pÄ luften. I nocken kan man som sagt öppna upp med ett par ventiler (som jag antar kommer hamna bakom isoleringen), men hur det ska se ut nere i takfoten begriper jag inte. Ska man göra hÄl Àven dÀr, lÀngs med alla fyra vÀggarna?
Ska det vara kallvind ?
Du behöver ej göra om alla fyra vÀggar , tvÄ rÀcker .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska det vara kallvind ?
Du behöver ej göra om alla fyra vÀggar , tvÄ rÀcker .
Jag har nog varit otydlig, tanken var inte att ha en vind över huvud taget utan att lÀgga isoleringen i samma vinkel som taket, och dÀrmed behÄlla takhöjden.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Jag har nog varit otydlig, tanken var inte att ha en vind över huvud taget utan att lÀgga isoleringen i samma vinkel som taket, och dÀrmed behÄlla takhöjden.
Det Àr ju lÀttast att uppnÄ om du isolerar pÄ utsidan och lÀgger ett nytt yttertak
 
Det finns flera olika alternativa lösningar. De flesta Àr nÀmnda.
StickespÄnet och spikarna som hÄller det har nog sett sina bÀsta dagar sÄ det Àr en överhÀngande risk med lÀckage.

Om det inte Àr aktuellt att lÀgga om taket med isolering ovanpÄ stickespÄnen sÄ bör taket ÀndÄ lÀggas om, om man sÄ sÀger. Dvs, ner med takpannorna, pÄ med oljeboard ovanpÄ stickespÄnen, med strölÀkt under sÄ fukten frÄn oljeboarden inte kan fukta vidare nedÄt i stickespÄnen. PÄ med ny strö- och bÀrlÀkt och tillbaka med pannorna.
Sedan gÄr det att isolera underifrÄn utan meck med luftspalt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns flera olika alternativa lösningar. De flesta Àr nÀmnda.
StickespÄnet och spikarna som hÄller det har nog sett sina bÀsta dagar sÄ det Àr en överhÀngande risk med lÀckage.

Om det inte Àr aktuellt att lÀgga om taket med isolering ovanpÄ stickespÄnen sÄ bör taket ÀndÄ lÀggas om, om man sÄ sÀger. Dvs, ner med takpannorna, pÄ med oljeboard ovanpÄ stickespÄnen, med strölÀkt under sÄ fukten frÄn oljeboarden inte kan fukta vidare nedÄt i stickespÄnen. PÄ med ny strö- och bÀrlÀkt och tillbaka med pannorna.
Sedan gÄr det att isolera underifrÄn utan meck med luftspalt.
Okej det var sÄ ni menade, jag förstod inte riktigt innan. Det hÀr börjar bli ett mer omfattande projekt Àn vad jag hade sett framför mig frÄn början
 
:) Det Àr med gamla hus som med gamla bilar, ju mer man river desto mer elÀnde hittar man.
Ska man göra rÀtt sÄ blir det ofta mer omfattande, tidsödande och dyrare Àn man förestÀllt sig.

Tycker man inte att det Àr vÀrt det sÄ kan man fundera pÄ att minska ambitionsnivÄn. DÀrmed menar jag inte att man ska gÄ frÄn att göra rÀtt till att fuska, utan att övervÀga standarden. Det Àr en milsvid skillnad mellan en vinterbonad bostad med vÄtutrymmen och en ouppvÀrmd ekonomibyggnad. Det finns mÄnga nivÄer mellan de ytterligheterna.

Med ett tÀtt tak kan huset stÄ sig i nÀrmare 50 Är framÄt i tiden utan nÀmnvÀrda problem. Om taket dÀremot inte ÄtgÀrdas sÄ lÀr det inte dröja allt för mÄnga Är innan det blir irreparabelt förstört.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Med ett tÀtt tak kan huset stÄ sig i nÀrmare 50 Är framÄt i tiden utan nÀmnvÀrda problem.
Minst 75 Är skulle jag tro nÀr jag kikar pÄ gamla uthus och ladugÄrdar med eternit eller galvad plÄt
 
Det kan nog stÀmma men hÀr har jag för mig att det var pannor pÄ taket? De slÀpper ju igenom lite mer fukt, men Àven bös som kan hÄlla kvar fukt och krÀver dÀrför mer av undertaket.

Vi har branta tak (45 grader) och plÄt. Som undertak Àr det oljeboard. Undertaket verkar fÄ vÀldigt lite vatten pÄ sig, och i om att det Àr brant sÄ blir aldrig ngt vatten stÄende utan rinner av snabbt. Finns heller inte tillstymmelse till bös. Vedboden med lÄglutande tak Àr dÀremot en annan femma. DÀr Àr nÄgra av undertakets skivor i dÄligt skick efter 35-40 Är.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan nog stÀmma men hÀr har jag för mig att det var pannor pÄ taket? De slÀpper ju igenom lite mer fukt, men Àven bös som kan hÄlla kvar fukt och krÀver dÀrför mer av undertaket.

Vi har branta tak (45 grader) och plÄt. Som undertak Àr det oljeboard. Undertaket verkar fÄ vÀldigt lite vatten pÄ sig, och i om att det Àr brant sÄ blir aldrig ngt vatten stÄende utan rinner av snabbt. Finns heller inte tillstymmelse till bös. Vedboden med lÄglutande tak Àr dÀremot en annan femma. DÀr Àr nÄgra av undertakets skivor i dÄligt skick efter 35-40 Är.
Jag har en gammal skola frÄn tjugotalet i min nÀrhet, kÄken har kvar orginaltaket i lertegel pÄ maskinhyvlat spÄn och det Àr inte omlagt sÄ livslÀngden pÄ tak kan ju verkligen variera.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.