Har ett gammalt attefallshus på tomten som troligtvis byggdes i samband med huset. Innan 1960 är den åtminstone uppförd, det ser man de på gamla flygkartorna från Lantmäteriet.

Genom årtiondenena har det varit utedass, hönshus, förvaringsplats, gästrum, mm, men nu åkte alla gamla innerväggara och påbyggnader ut tills det bara var ytterväggar och balkar kvar.

20260402_172251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260422_124514.jpg
Skapa konto

20260422_124520.jpg
Skapa konto

Tanken är att detta ska bli ett gym/aktiveringsrum för barn. Med andra ord kommer det inte vara ett rum man sitter still i utan det kommer vara fysisk aktivitet som gäller. Tänker därmed att det inte ska vara uppvärmt 24/7 men att man vill isolera så pass bra att det hade räckt att sätta igång en värmefläkt/element på vintern under de stunder man befinner sig därinne.

Nu till huvudämnet, hur ska man bäst gå tillväga för att isolera och bygga upp? Skulle helst inte vilja sätta ett horisontellt innertak utan behålla så mycket takhöjd som möjligt.

Väggarna kanske inte är så kompliceat, räcker väl att sätta ångbroms och sedan träfiberisolering, men hur ska man göra med taket? Ska det vara luftspalt även om man bara sätter träfiberisolering? Och hur gör man allt detta utan att göra rummet för litet?

Enklast är väl att du reglar på tex 195 mm och isolerar utifrån.

Ps. Det är och har aldrig varit nått attefallshus utan snarare en vanlig komplementbyggnad.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Ytterpanel och virke i taket har klarat sig förvånansvärt bra .
Hur var ytskikten konstruerade (invändigt) träplankor - masonit 🤔
Var det oisolerat 🤔

Utifrån timret i takstolar och väggar, vankantade brädor och stickespån, samt den lite svängda skorstenen, eller bara det faktum att det finns en skorsten (eldstad), så kan det antas att huset förmodligen är minst 100 år gammalt.

Vad ligger ovanpå stickespånen nu?
Oljeboard?
Isf direkt på eller med ströläkt mellan?
Takkonstruktionen på ovansidan ger huruvida ngn luftspalt behövs under stickespånen eller inte.

F fribygg skrev:
Enklast är väl att du reglar på tex 195 mm och isolerar utifrån.

Ps. Det är och har aldrig varit nått attefallshus utan snarare en vanlig komplementbyggnad.
Du har säkert rätt, jag har nog bara alltid kallat det för "attefallhuset" för det har känts mest bekant.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ytterpanel och virke i taket har klarat sig förvånansvärt bra .
Hur var ytskikten konstruerade (invändigt) träplankor - masonit 🤔
Var det oisolerat 🤔
Det är rejält virke som ytterväggarna är gjorda av, massivt trä av den typen som man inte kan få tag på längre.

Invändigt var det en salig röra. Istället för att riva ner och bygga nytt har tidigare ägare verkat nöja sig med att bara smälla upp nya väggar utanpå de gamla. Vissa av dessa innerväggar var inte ens isolerade. Jag har plockat ut stenull, säkert masonit, fastspikade metallplåtar, träplankor, och någon gammal isolering av trä eller papper som smulades i småbitar av en kraftig nysning.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Utifrån timret i takstolar och väggar, vankantade brädor och stickespån, samt den lite svängda skorstenen, eller bara det faktum att det finns en skorsten (eldstad), så kan det antas att huset förmodligen är minst 100 år gammalt.

Vad ligger ovanpå stickespånen nu?
Oljeboard?
Isf direkt på eller med ströläkt mellan?
Takkonstruktionen på ovansidan ger huruvida ngn luftspalt behövs under stickespånen eller inte.
Vet inte om jag kan besvara dina frågeställningar på rak arm, men jag hittade en bild på taket utifrån:

20260422_124440.jpg
Skapa konto

Antar att jag behöver lyfta på ett par tegelpannor och titta vad som ligger under.

Tomture61
E Erik_91 skrev:
Det är rejält virke som ytterväggarna är gjorda av, massivt trä av den typen som man inte kan få tag på längre.

Invändigt var det en salig röra. Istället för att riva ner och bygga nytt har tidigare ägare verkat nöja sig med att bara smälla upp nya väggar utanpå de gamla. Vissa av dessa innerväggar var inte ens isolerade. Jag har plockat ut stenull, säkert masonit, fastspikade metallplåtar, träplankor, och någon gammal isolering av trä eller papper som smulades i småbitar av en kraftig nysning.
Tror virket till fasad / tak klarat sig bra på grund av avsaknaden av modern isolerteknik .

E Erik_91 skrev:
Antar att jag behöver lyfta på ett par tegelpannor och titta vad som ligger under.
Ja, det brukar behövas, men ibland kan man se det redan vid takfoten om det är oljeboard på ströläkt.

Nu har jag varit uppe och fotat under pannorna:
20260526_183212.jpg
Skapa konto

20260526_183319.jpg
Skapa konto

Säger detta något huruvida det ska vara luftspalt innanför isoleringen eller inte?

Det där ser ut som sticketak vilket troligtvis är från nybyggnadsåret. Om du ska inreda något seriöst inomhus så skulle jag skjuta på det och börja med taket👍

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
E Erik_91 skrev:
Nu har jag varit uppe och fotat under pannorna:
[bild]
[bild]
Säger detta något huruvida det ska vara luftspalt innanför isoleringen eller inte?
Är inget fel med spåntak , är det helt utan röta så kör med detta .
Om man kan köra utan luftspalt har jag ingen kunskap om .
Dock bygger man med råspont + underlags takpapp så har man luftspalt .
Obs att luftspalten ska kunna ventileras uppe / nere , som självdrag .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Är inget fel med spåntak , är det helt utan röta så kör med detta .
Om man kan köra utan luftspalt har jag ingen kunskap om .
Dock bygger man med råspont + underlags takpapp så har man luftspalt .
Obs att luftspalten ska kunna ventileras uppe / nere , som självdrag .
Uppe: Räcker det att öppna upp i varje nockel och sätta in en ventil?

Nere: Du menar att inte låta isoleringen gå hela vägen ut utan lämna en glipa närmast takfoten?

Tomture61
E Erik_91 skrev:
Uppe: Räcker det att öppna upp i varje nockel och sätta in en ventil?

Nere: Du menar att inte låta isoleringen gå hela vägen ut utan lämna en glipa närmast takfoten?
När jag byggde mitt garage med råspont på taket så lämnade jag en springa i nock på ca 5 cm .
När takpapp + läkt monterats så använde jag 60 cm bred plastfolie som nederbördsskydd över springan .
Klämd / fäst på plats mellan läkten (obs att det är en luftspalt mellan takpapp / folie) sen takpannor på detta .
Takfoten är hos mig en "låda" med en luftspringa (med insektsnät) närmast där hängrännan bor .
Mellan ytterväggpanelen och undersida av takets råspont så lämnades en springa .
Luftspalter konstruerades med masonit och vaxad kartong (ämnade för just detta)

Hur man ska konstruera luftspalter som är ventilerad i en befintlig byggnad som ej är ämnad att isoleras blir en stor utmaning .
Men luften ska kunna röra sig fritt , från utsidan av byggnaden , hela vägen till nock och ut .

Jag byggde mitt garage med att innertaket följer överarmar på takstolar , så mina luftspalter går hela vägen nedifrån och upp .
Bygger man med kallvind så räcker det med luftspalt ( i nederkant av taket) som hindrar isoleringen från att täppa till luftspalten .
Man kan kanske klara sig med ventiler i gavlarna där luften ska ut .

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Eftersom ingen har anmärkt på det ännu så gör jag det. Det är inget Attefallshus om det är från 60-talet.

Attefallshus är ett bygglovsbefriat komplementbostadshus eller en komplementbyggnad på maximalt 30 kvadratmeter.

Stefan Attefall var bostadsminister 2010-2014...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.