Elektroniktokig
· Bollnäs
· 7 inlägg
Hej!
Har sedan hösten -18 blivit med hus med tillhörande ladugård som jag gärna vill få varmt.
Jag är helt grön på den tekniska biten, men utförandet kommer jag förmodligen fixa själv.
Jag har tänkt mig bygga en ny vägg innanför den befintliga för att kunna få en luftspalt mot den befintliga panelen.
Jag tänker mig följande väggkonstruktion, utifrån och in:
Det som jag inte riktigt vet är hur jag ska lösa taket. Vill helst se att innertaket snett fortsätter upp till hanbjälken(?) och sedan en kallvind ovanför dessa.
Borde jag göra liknande väggkonstruktionen upp till hanbjälken? Hur ser jag till att jag inte får problem med fukt i "takväggen"?
Många frågor blev, alla svar välkomnas.
MVH Förvirrad elektriker
Har sedan hösten -18 blivit med hus med tillhörande ladugård som jag gärna vill få varmt.
Jag är helt grön på den tekniska biten, men utförandet kommer jag förmodligen fixa själv.
Jag har tänkt mig bygga en ny vägg innanför den befintliga för att kunna få en luftspalt mot den befintliga panelen.
Jag tänker mig följande väggkonstruktion, utifrån och in:
- Ytterpanel
- Befintligt regelverk
- Vindpapp
- Stående reglar, dimension 45x170mm (eller bredare?) isolering typ mineralull
- Ångspärr
- Liggande 45x45 som installationslager med isolering typ mineralull
- OSB
- Gips
Det som jag inte riktigt vet är hur jag ska lösa taket. Vill helst se att innertaket snett fortsätter upp till hanbjälken(?) och sedan en kallvind ovanför dessa.
Borde jag göra liknande väggkonstruktionen upp till hanbjälken? Hur ser jag till att jag inte får problem med fukt i "takväggen"?
Många frågor blev, alla svar välkomnas.
MVH Förvirrad elektriker
Elektroniktokig
· Bollnäs
· 7 inlägg
Okej, förstår att det är ett jäkla myller med liknande frågor på det här forumet. Kanske någon vill ge lite input ändå?
Elektroniktokig
· Bollnäs
· 7 inlägg
Har inte blivit av än, ty andra projekt fick ta fokus istället.
Klicka här för att svara

