Hej!

Har sedan hösten -18 blivit med hus med tillhörande ladugård som jag gärna vill få varmt.

Jag är helt grön på den tekniska biten, men utförandet kommer jag förmodligen fixa själv.

Jag har tänkt mig bygga en ny vägg innanför den befintliga för att kunna få en luftspalt mot den befintliga panelen.
Jag tänker mig följande väggkonstruktion, utifrån och in:
  1. Ytterpanel
  2. Befintligt regelverk
  3. Vindpapp
  4. Stående reglar, dimension 45x170mm (eller bredare?) isolering typ mineralull
  5. Ångspärr
  6. Liggande 45x45 som installationslager med isolering typ mineralull
  7. OSB
  8. Gips
Tänker jag helt galet här eller känns det rimligt? Jag har tänkt att värma utrymmet med en luftvärmepump samt elradiatorer.

Det som jag inte riktigt vet är hur jag ska lösa taket. Vill helst se att innertaket snett fortsätter upp till hanbjälken(?) och sedan en kallvind ovanför dessa.
Borde jag göra liknande väggkonstruktionen upp till hanbjälken? Hur ser jag till att jag inte får problem med fukt i "takväggen"?

Många frågor blev, alla svar välkomnas.

MVH Förvirrad elektriker

• Interiör av en ladugårds övervåning med träregelverk, oisolerade väggar och synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ladugård med synligt träregelverk och lutande takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, förstår att det är ett jäkla myller med liknande frågor på det här forumet. Kanske någon vill ge lite input ändå?

Hur har det gått för dig och din ladugård? Vi planerar renovering av vår nu, och jag söker som en galning här på forumet men det är inte väldigt många som svarar tyvärr.

Har inte blivit av än, ty andra projekt fick ta fokus istället.

N
Jag har gjort ett likande projekt på de sätt du beskriver! Det blev kanon. Hoppas du får tid till detta snart. Kör hårt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.